Teraz jest Cz, 18 kwi 2024, 06:31

Strefa czasowa: UTC + 1



 
 


Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
  Drukuj Poprzedni | Następny 
Autor Wiadomość
PostNapisane: So, 28 sty 2017, 20:27 
Wstydliwy
Offline
Od: 22.11.2016
Posty: 7
Rok produkcji: 2005
Generacja: I
Silnik: 2.0 MZR-CD (ON)
Skrzynia: MT
Wersja: Exclusive
Region: zachodniopomorski
Witam Wszystkich Forumowiczów!

Jako że nigdzie na forum nie znalazłem takowego poradnika, postanowiłem stworzyć swój własny.
Na początku chciałbym zaznaczyć iż nie jestem mechanikiem ani też nie mam żadnego wykształcenia technicznego, lubię majsterkować. Śmiało mogę powiedzieć, że jestem sprawny manualnie, ponadto kieruję się przekonaniem, że „wszystko co da się rozmontować, da się również zmontować w całość”.
Jednakże sam jako amator, nie polecam osobom nie czującym się na siłach przeprowadzania niżej opisanej naprawy samodzielnie.

Dotyczy: MAZDA GY 2005 2.0 Di 136KM – jednostka RF5C
Ale od początku:
Poluzowanie nakrętki regulacji luzu zaworowego spowodowało powstanie zbyt dużego luzu na jednym z cylindrów co skutkowało wykrzywieniem popychacza zaworowego, a w ostatecznym rozrachunku pęknięciem trzpienia, na którym pracuje mostek zaworowy. W konsekwencji głowica nadawała się do wymiany.

Obrazek

Początek „akcji” świetnie opisany jest tutaj http://www.[inne forum].pl/forum/viewtopic.php?f=90&t=128225

Jedziemy dalej:
demontujemy mocowanie akumulatora
1 x 10mm
odłączamy klemy
2 x 10mm

Obrazek
zdjęcia zapożyczone z wątku użytkownika SABAT

demontujemy podstawkę aku
2 x 10mm

Obrazek
zdjęcia zapożyczone z wątku użytkownika SABAT

luzujemy obejmę ślimakową na obudowie filtra powietrza, odłączamy wtyczkę przepływomierza oraz odpinamy cztery wężyki, demontujemy podstawkę obudowy filtra powietrza
2 x 10mm

Obrazek
zdjęcia zapożyczone z wątku użytkownika SABAT

odpinamy wtyczkę zaworu EGR oraz wężyk, demontujemy sam zawór
2 x 12mm + klucz nastawny do odkręcenia śruby od rury chłodniczki spalin

Obrazek

odłączamy sztywne przewody od pompy wtryskowej (chyba)
2 x 19mm
oraz wyciągamy przewody zasilające wtryskiwacze
4 x 19mm
wypinamy wtyczkę listwy common rail oraz jeden wężyk, demontujemy samą listwę
2 x 12mm

Obrazek
Obrazek

ściągamy rurę mocowaną do kolektora ssącego

Obrazek

demontujemy pompę wspomagania
w tym celu odkręcamy 3 śruby (po bokach i na dole), na których korpus pompy zamocowany jest do osłony zębatki napędzającej obie pompy (vacum i wspomagania)
3 x 12mm
są tam również wpięte dwa przewody
1 x 17mm + obejma sprężysta
sama pompa może „wyjść” z lekkim oporem gdyż napędzana jest kołem zębatym skośnym

Obrazek

demontujemy pompę vacum, która trzyma się na osłonie za pomocą trzech śrub
ściągamy wszystkie wężyki i śruby
3 x 12mm

Obrazek
Obrazek

teraz ściągamy zewnętrzną część osłony koła zębatego
? x 10mm
koło zębate (należy zablokować wałek rozrządu kluczem nastawnym między trzecim a czwartym wtryskiwaczem)
1 x 30mm
oraz wewnętrzną część osłony mocowaną bezpośrednio do głowicy
5 x 12mm

Obrazek

luzujemy śruby od prawego mocowania wałka rozrządu
2 x 12mm

Obrazek

teraz polecam obejrzeć ten film (jest tam również info jak ustawić rozrząd) https://www.youtube.com/watch?v=pehtb5kBn4M
kiedy już mamy zdjętą osłonę rozrządu oraz pasek rozrządu, przystępujemy do demontażu koła pasowego wałka rozrządu (ponownie blokujemy wałek między trzecim a czwartym wtryskiwaczem)
samo koło jest na stożku, trzeba użyć albo ściągacza do łożysk (ale na to jest trochę mało miejsca) albo łomu i odrobinę siły aby je zdjąć, ale z wyczuciem, żeby samego koła nie zniszczyć ani nie pogiąć
1 x 19mm

Obrazek

demontujemy lewe mocowanie wałka rozrządu, oraz pozostałe cztery znajdujące się w samej „klawiaturze”
10 x 12mm

Obrazek

ściągamy wałek rozrządu wraz z wałkiem popychaczy zaworowych

Obrazek

teraz mamy już dostęp do śrub montażowych samej głowicy, ale zanim...
odłączamy rurę wodną z tyłu głowicy, za rozrządem
2 x 12mm

Obrazek

spuszczamy płyn chłodniczy z układu, świetnie opisane przez zielony110 w tym wątku https://mazda6forum.pl/viewtopic.php?f=42&t=193
odłączamy wtyczkę od jakiegoś czujnika (?) w głowicy

Obrazek

odpinamy kolektor wydechowy od rur prowadzących do turbosprężarki (uwaga, nie zrzucić uszczelki do komory silnika, ja męczyłem się pół godziny żeby ją odzyskać hahaha)
4 x 14mm

Obrazek

odłączmy jeszcze jakiś przewód wodny od głowicy od strony rozrządu
2 x 12mm

Obrazek

teraz możemy się zabrać za odkręcenie samej głowicy
10 x 12H imbus

Obrazek

po zdjęciu głowicy odkręcamy od niej kolektor wydechowy oraz ssący, jest to wygodniejsze niż demontować je kiedy głowica „siedzi” na miejscu
? x 12mm

Oczywiście głowicę bezwzględnie należy oddać do planowania i sprawdzenia.
Stare śruby głowicy można wykorzystać tylko jeżeli trzymają oryginalne parametry długości, czyli nie są dłuższe niż 160mm.
Mając wszystko na wierzchu warto wyregulować luz na zaworach
Polecam zakupić zapas woreczków zamykanych na suwak i demontując np. osłonę rozrządu wrzucamy wszystkie śrubki do jednego wora i opisujemy markerem.
Wszystko przed zmontowaniem czyścimy rozpuszczalnikiem, w miejscach przewidzianych przez producenta dajemy odrobinę silikonu.

Całość składamy w odwrotnej kolejności, śruby głowicy dokręcamy w tej kolejności w pięciu krokach:

Obrazek

Krok 1: 15Nm
Krok 2: 29Nm
Krok 3: 90-110 stopni
Krok 4: 90-110 stopni
Krok 5: 90-110 stopni

Rozmontowanie całości zajęło mi ok 25h
Zmontowanie ok 16h

Koszty:
Uszczelka pod głowicę ELRING – 125PLN
Uszczelka pokrywy zaworów ELRING – 46PLN
Uszczelka kolektora ssącego ELRING – 32PLN
Uszczelka kolektora wydechowego ELRING – 59PLN/kpl/2szt.
Silikon wysokotemperaturowy MEGA GREY – 34PLN
Płyn wspomagania MAZDA ATF MIII - 45PLN – 1L
Olej silnikowy 5W30 MAZDA ORYGINAL 5L – 139PLN
Płyn chłodzący zimowy FL22 OE MAZDA 5L – 89PLN (tutaj proponuję zakupić dwie bańki, gdyż nasze Madzie „piją” aż 9L chłodziwa)
Uszczelniacz wałka rozrządu OE MAZDA – 44PLN
Kompletny rozrząd bez pompy OE MAZDA – 599PLN/kpl
Śruba pokrywy zaworów OE MAZDA - 19PLN – 1szt. (jedną zerwałem)
Dodatkowo podkładka nr kat. RF2A 13459 – 1szt. (jedną zgubiłem) :P

Koszt używanej głowicy (wraz z zaworami) – 300PLN
Koszt sprawdzenia i planowania (sprawdzenie wykazało nieszczelność na dwóch garach, więc konieczna była wymiana uszczelniaczy zaworowych) – 350PLN

Dodatkowo okazało się, że muszę wymienić podkładki uszczelniające pod wtryskami – 4szt. 14PLN/kpl
Jedną śrubę mocowania wtryskiwaczy OE MAZDA – 38PLN (stara miała 68,2mm długości, więc była wydłużona względem „nówki” o 0,7mm i już nie trzymała wtrysków jak trzeba.

Łącznie zamknąłem się w okolicach 2100PLN – 2300PLN
Co ważniejsze oszczędziłem min 800PLN na robociźnie

Dodam jeszcze, że całość robiłem bez kanału, pod „gołym niebem” przy temp ok 2 stopni :)

Po remoncie auto zbiera się wyraźnie lepiej, pali mniej. Jednostka stała się bardziej kulturalna w pracy.
RADOŚĆ Z SAMODZIELNEGO WYKONANIA – OGROMNA
RADOŚĆ Z JAZDY – BEZCENNA :)

Jestem ze Szczecina, więc jeżeli ktoś potrzebowałby pomocy, porady itp. chętnie pomogę.
Wszelkie uwagi, błędy jakie popełniłem będą mile widziane.

Pozdrawiam i życzę szerokości

PS Na każdy etapie roboty proponuję robić sporo fotek, ja walnąłem z 50, dzięki temu wiedział później jak co składać :)


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Cz, 8 lis 2018, 09:37 
Wstydliwy
Offline
Od: 30.10.2018
Posty: 2
Rok produkcji: 2007
Generacja: Nie mam M6
Silnik: 2.0 MZR-CD (ON)
Skrzynia: MT
Wersja: Exclusive
Region: zachodniopomorski
czesc kolego.ja jestem z Polic i poszukuje dobrego fachmana od naszych mazd bo te papraki z aso na madalinskiego nadaja sie na pikiel do armaty!masz moze kogos godnegoi polecenia?

-- Dodano: Wt, 30 paź 2018, 10:07 --

posiadam mazde 5 z silnikiem rf7j 143 km i mam conajmniej ze 3 problemy ktore wyszly w ciagu niecalych 2-ch miesiecy od zakupu.jedna z powazniejszych to wywalanie plynu do zbiorniczka wyrownawczego i boje sie ze to jednak uszczelka ale chcialbym to skonsultowac z kims naprawde kometentnym bez naciagania na koszty.

-- Dodano: 8 listopada 2018, o 09:37 --

chyba jak ludzie pozakladaja watki to wogole pozniej nie zagladaja.szkoda.


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: So, 6 kwi 2019, 19:57 
Wstydliwy
Offline
Od: 06.04.2019
Posty: 4
Rok produkcji: 2007
Generacja: I
Silnik: 2.0 MZR-CD (ON)
Skrzynia: MT
Wersja: Top
Region: śląski
Panowie proszę o pomoc wleciało kawałek metalu do otworu powtrysku, nie da się wyciągnąć bo magnesy nie wejdą przez otwór fi7mm. :sad:

Padła decyzja o zdjęciu głowicy i mam kilka pytań do osób będących w temacie.

1. Czy trzeba wyciągnąć silnik z komory aby zdemontować głowicę?
2. Czy trzeba demontować wałek rozrządu z kołem zębatym od strony rozrządu, czy da się to wyjqąć razem?
3. Czy trzeba demontować te rzeczy po prawej stronie wałka rozrządu to chyba jest pompa wspomagania i pompa vacuum?
4. Odkręciłem kolektor wydechowy od rur prowadzących do turbosprężarki ale ani nie drgnie do tyłu a nie mam pewności czy muszę odkręcać osobno kolektr wydechowy i ssący?

Proszę o pomoc bo jak narazie jestem w czarnej głębokiej D.... <modlisie> <modlisie>


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: N, 7 kwi 2019, 07:39 
Avatar użytkownika
Nałogowiec
Offline
Od: 14.03.2015
Posty: 1563
Rok produkcji: 2008
Generacja: Nie mam M6
Silnik: -
Skrzynia: MT
Wersja: Exclusive
Region: łódzki
Masz takie śrubokręty z namagnesowaną końcówką, więc może tym spróbować? Nie wiem jakiej wielkości ten metal wpadł? Poza tym są też chwytaki teleskopowe z różną wielkością końcówek, np. YATO YT-0661 ma łepek o średnicy 6 mm, więc powinien się zmieścić, a koszt 30 zł z przesyłką na Allegro.

_________________
Było M6 2.0 Pb 2005r. Jest Citroen C5 2.0 Pb 2008r.


 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  



Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

skymiles v1.0.2 designed by Team -Programming forum-سيارات للبير . Upgraded to phpBB 3.0.14 by Kaczor.