Witam Wszystkich Forumowiczów!
Jako że nigdzie na forum nie znalazłem takowego poradnika, postanowiłem stworzyć swój własny.
Na początku chciałbym zaznaczyć iż nie jestem mechanikiem ani też nie mam żadnego wykształcenia technicznego, lubię majsterkować. Śmiało mogę powiedzieć, że jestem sprawny manualnie, ponadto kieruję się przekonaniem, że „wszystko co da się rozmontować, da się również zmontować w całość”.
Jednakże sam jako amator, nie polecam osobom nie czującym się na siłach przeprowadzania niżej opisanej naprawy samodzielnie.
Dotyczy: MAZDA GY 2005 2.0 Di 136KM – jednostka RF5C
Ale od początku:
Poluzowanie nakrętki regulacji luzu zaworowego spowodowało powstanie zbyt dużego luzu na jednym z cylindrów co skutkowało wykrzywieniem popychacza zaworowego, a w ostatecznym rozrachunku pęknięciem trzpienia, na którym pracuje mostek zaworowy. W konsekwencji głowica nadawała się do wymiany.
Początek „akcji” świetnie opisany jest tutaj
http://www.[inne forum].pl/forum/viewtopic.php?f=90&t=128225Jedziemy dalej:
demontujemy mocowanie akumulatora
1 x 10mm
odłączamy klemy
2 x 10mm
zdjęcia zapożyczone z wątku użytkownika SABAT
demontujemy podstawkę aku
2 x 10mm
zdjęcia zapożyczone z wątku użytkownika SABAT
luzujemy obejmę ślimakową na obudowie filtra powietrza, odłączamy wtyczkę przepływomierza oraz odpinamy cztery wężyki, demontujemy podstawkę obudowy filtra powietrza
2 x 10mm
zdjęcia zapożyczone z wątku użytkownika SABAT
odpinamy wtyczkę zaworu EGR oraz wężyk, demontujemy sam zawór
2 x 12mm + klucz nastawny do odkręcenia śruby od rury chłodniczki spalin
odłączamy sztywne przewody od pompy wtryskowej (chyba)
2 x 19mm
oraz wyciągamy przewody zasilające wtryskiwacze
4 x 19mm
wypinamy wtyczkę listwy common rail oraz jeden wężyk, demontujemy samą listwę
2 x 12mm
ściągamy rurę mocowaną do kolektora ssącego
demontujemy pompę wspomagania
w tym celu odkręcamy 3 śruby (po bokach i na dole), na których korpus pompy zamocowany jest do osłony zębatki napędzającej obie pompy (vacum i wspomagania)
3 x 12mm
są tam również wpięte dwa przewody
1 x 17mm + obejma sprężysta
sama pompa może „wyjść” z lekkim oporem gdyż napędzana jest kołem zębatym skośnym
demontujemy pompę vacum, która trzyma się na osłonie za pomocą trzech śrub
ściągamy wszystkie wężyki i śruby
3 x 12mm
teraz ściągamy zewnętrzną część osłony koła zębatego
? x 10mm
koło zębate (należy zablokować wałek rozrządu kluczem nastawnym między trzecim a czwartym wtryskiwaczem)
1 x 30mm
oraz wewnętrzną część osłony mocowaną bezpośrednio do głowicy
5 x 12mm
luzujemy śruby od prawego mocowania wałka rozrządu
2 x 12mm
teraz polecam obejrzeć ten film (jest tam również info jak ustawić rozrząd)
https://www.youtube.com/watch?v=pehtb5kBn4Mkiedy już mamy zdjętą osłonę rozrządu oraz pasek rozrządu, przystępujemy do demontażu koła pasowego wałka rozrządu (ponownie blokujemy wałek między trzecim a czwartym wtryskiwaczem)
samo koło jest na stożku, trzeba użyć albo ściągacza do łożysk (ale na to jest trochę mało miejsca) albo łomu i odrobinę siły aby je zdjąć, ale z wyczuciem, żeby samego koła nie zniszczyć ani nie pogiąć
1 x 19mm
demontujemy lewe mocowanie wałka rozrządu, oraz pozostałe cztery znajdujące się w samej „klawiaturze”
10 x 12mm
ściągamy wałek rozrządu wraz z wałkiem popychaczy zaworowych
teraz mamy już dostęp do śrub montażowych samej głowicy, ale zanim...
odłączamy rurę wodną z tyłu głowicy, za rozrządem
2 x 12mm
spuszczamy płyn chłodniczy z układu, świetnie opisane przez
zielony110 w tym wątku
https://mazda6forum.pl/viewtopic.php?f=42&t=193odłączamy wtyczkę od jakiegoś czujnika (?) w głowicy
odpinamy kolektor wydechowy od rur prowadzących do turbosprężarki (uwaga, nie zrzucić uszczelki do komory silnika, ja męczyłem się pół godziny żeby ją odzyskać hahaha)
4 x 14mm
odłączmy jeszcze jakiś przewód wodny od głowicy od strony rozrządu
2 x 12mm
teraz możemy się zabrać za odkręcenie samej głowicy
10 x 12H imbus
po zdjęciu głowicy odkręcamy od niej kolektor wydechowy oraz ssący, jest to wygodniejsze niż demontować je kiedy głowica „siedzi” na miejscu
? x 12mm
Oczywiście głowicę bezwzględnie należy oddać do planowania i sprawdzenia.
Stare śruby głowicy można wykorzystać tylko jeżeli trzymają oryginalne parametry długości, czyli nie są dłuższe niż 160mm.
Mając wszystko na wierzchu warto wyregulować luz na zaworach
Polecam zakupić zapas woreczków zamykanych na suwak i demontując np. osłonę rozrządu wrzucamy wszystkie śrubki do jednego wora i opisujemy markerem.
Wszystko przed zmontowaniem czyścimy rozpuszczalnikiem, w miejscach przewidzianych przez producenta dajemy odrobinę silikonu.
Całość składamy w odwrotnej kolejności, śruby głowicy dokręcamy w tej kolejności w pięciu krokach:
Krok 1: 15Nm
Krok 2: 29Nm
Krok 3: 90-110 stopni
Krok 4: 90-110 stopni
Krok 5: 90-110 stopni
Rozmontowanie całości zajęło mi ok 25h
Zmontowanie ok 16h
Koszty:
Uszczelka pod głowicę ELRING – 125PLN
Uszczelka pokrywy zaworów ELRING – 46PLN
Uszczelka kolektora ssącego ELRING – 32PLN
Uszczelka kolektora wydechowego ELRING – 59PLN/kpl/2szt.
Silikon wysokotemperaturowy MEGA GREY – 34PLN
Płyn wspomagania MAZDA ATF MIII - 45PLN – 1L
Olej silnikowy 5W30 MAZDA ORYGINAL 5L – 139PLN
Płyn chłodzący zimowy FL22 OE MAZDA 5L – 89PLN (tutaj proponuję zakupić dwie bańki, gdyż nasze Madzie „piją” aż 9L chłodziwa)
Uszczelniacz wałka rozrządu OE MAZDA – 44PLN
Kompletny rozrząd bez pompy OE MAZDA – 599PLN/kpl
Śruba pokrywy zaworów OE MAZDA - 19PLN – 1szt. (jedną zerwałem)
Dodatkowo podkładka nr kat. RF2A 13459 – 1szt. (jedną zgubiłem)
Koszt używanej głowicy (wraz z zaworami) – 300PLN
Koszt sprawdzenia i planowania (sprawdzenie wykazało nieszczelność na dwóch garach, więc konieczna była wymiana uszczelniaczy zaworowych) – 350PLN
Dodatkowo okazało się, że muszę wymienić podkładki uszczelniające pod wtryskami – 4szt. 14PLN/kpl
Jedną śrubę mocowania wtryskiwaczy OE MAZDA – 38PLN (stara miała 68,2mm długości, więc była wydłużona względem „nówki” o 0,7mm i już nie trzymała wtrysków jak trzeba.
Łącznie zamknąłem się w okolicach 2100PLN – 2300PLN
Co ważniejsze oszczędziłem min 800PLN na robociźnie
Dodam jeszcze, że całość robiłem bez kanału, pod „gołym niebem” przy temp ok 2 stopni
Po remoncie auto zbiera się wyraźnie lepiej, pali mniej. Jednostka stała się bardziej kulturalna w pracy.
RADOŚĆ Z SAMODZIELNEGO WYKONANIA – OGROMNA
RADOŚĆ Z JAZDY – BEZCENNA
Jestem ze Szczecina, więc jeżeli ktoś potrzebowałby pomocy, porady itp. chętnie pomogę.
Wszelkie uwagi, błędy jakie popełniłem będą mile widziane.
Pozdrawiam i życzę szerokości
PS Na każdy etapie roboty proponuję robić sporo fotek, ja walnąłem z 50, dzięki temu wiedział później jak co składać