Teraz jest Cz, 28 mar 2024, 11:56

Strefa czasowa: UTC + 1



 
 


Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
  Drukuj Poprzedni | Następny 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Pn, 28 cze 2021, 03:56 
Wstydliwy
Offline
Od: 28.06.2021
Posty: 14
Rok produkcji: 2002
Generacja: I
Silnik: 2.0 MZR (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: Comfort
Region: mazowiecki
Witam serdecznie, jednocześnie debiutując na forum :)

Posiadłem właśnie szczęśliwie 6 GG z roku 2002 i chciałbym z Wami przedyskutować następujące plany na drobne modyfikacje obecnego systemu audio, które nie ma ani kasety, ani CD:

1) Dodanie używanego odtwarzacza CD lub zmieniarki.
2) Dodanie głośników wysokotonowych z wersji BOSE w dekielkach lusterek.
3) Dobór zwrotnic do tych głośniczków po zmierzeniu charakterystyki przenoszenia obecnego fabrycznego audio.
4) Wygłuszenie drzwi przednich.

...no i teraz pora na moje przemyślenia/wątpliwości. Przede wszystkim chcę pozostać przy fabrycznym systemie audio - nie należę do wyznawców magicznego wpływu dedykowanego wzmacniacza na brzmienie nagłośnienia w aucie, używanego do rekreacyjnego odsłuchu.

Nie słucham zbyt głośno, kickbas i nadmiar niskiego basu odbieram jako dyskomfort. Plus w jadącym aucie jest jeszcze problem dudnień, które pojawiają się kiedy basy z nagłośnienia walczą z niskimi częstotliwościami hałasu towarzyszącego jeździe - subwooferów w ogóle nie toleruję i fabryczny wzmacniacz zintegrowany w panelu radia mi wystarczy. Czyli wymagania mam niewielkie :)

Chciałbym też pozostawić obecne fabryczne eliptyczne głośniki szerokopasmowe, bo po pierwsze lubię brzmienie papierowych membran, a po drugie kiedyś, dawno temu, w 626 GE (sedan) wymieniłem tylne fabryczne papierowe jednodrożne elipsy na trójdrożne JBL-e z membraną z tworzywa (nowe, ze sklepu, niestety nie były tanie ;) i niskie oraz średnie tony kompletnie siadły.

Nie chciałbym powtórzyć tego błędu, bo o ile góry w fabrycznym nagłośnieniu 6 GG bez BOSE właściwie nie ma, o tyle dół istnieje, chociaż bas jest mało precyzyjny i zamulony (szczególnie w tylnych drzwiach - dlaczego, czy na fabrycznym wzmacniaczu jest jakiś filtr na tył?) jednak temu mam nadzieję zaradzi wygłuszenie pianką na bazie gumy z otwartymi porami.

Żeby było po kolei:

1) Jeszcze do wczoraj dołożenie używanego odtwarzacza CD lub zmieniarki z Allegro wydawało mi się proste, ale dziś zajrzałem do polskiej instrukcji obsługi, a tam na stronach 6-11 do 6-15 jest cały elaborat o kodzie dostępu do fabrycznego radia, które po wyłączeniu zasilania i niewpisaniu kodu ma się trwale zablokować i pozostać bezużyteczne.

Stąd moja wątpliwość: czy ktoś z Was dokładał sobie lub wymieniał odtwarzacz lub zmieniarkę CD do przedliftingowej GG? Czy po odłączeniu akumulatora radio wymagało wpisania kodu, żeby je ponownie uruchomić?

Kolejny temat to pojedynczy napęd CD vs. zmieniarka. W instrukcji o zmieniarce ma świadczyć występowanie przycisku Load po lewej stronie kieszeni na CD. Tymczasem na aukcjach na Allegro znajduję panele z tym przyciskiem, które z tyłu mają tak małą obudowę napędu CD, że zmieniarka nie miałaby szans się tam zmieścić. Powinienem się tym przejmować? Czy skoro fabryka nie dała żadnego napędu CD, to mogę zamontować zarówno używany napęd pojedynczy, jak i zmieniarkę i to automatycznie zadziała?

2) Z gwizdkami od BOSE w dekielkach lusterek, które mam zamiar nabyć drogą kupna na znanym portalu aukcyjnym, jestem obecnie na polu pełnym niewiadomych. Czy to się da mechanicznie zamontować do drzwi w aucie które ma "zwykłe" audio?

3) Domyślam się, że fabrycznie w Mazdach z systemem BOSE te zwrotnice są zintegrowane ze wzmacniaczem, ale mogą tez być zupełnie oddzielne i siedzieć gdzieś po drodze lub nawet w drzwiach lub obudowach tweeterów - czy ktoś z Was ma taką wiedzę, jak to jest fabrycznie zrobione i czy taką zwrotnicę do tweetera można wyodrębnić z instalacji wypatroszonej z jakiejś złomowanej Mazdy z BOSE na Allegro i zamontować do takiej bez BOSE?

Swoją drogą nie sądzę, aby miało to większy sens techniczny, bo przecież charakterystyka przenoszenia okrągłych głośników szerokopasmowych z BOSE musi być inna niż moich papierowych elips z papierową "trąbką" w centrum membrany. Dlatego ambitny plan zakłada pomiar charakterystyki przenoszenia fabrycznego audio mojej Mazdy.

Da się to wykonać darmowym programem RightMark Audio Analyzer - co prawda nie będzie to tak dokładne jak pomiar wzmacniacza w domowych warunkach po kablach, ale można tam zdaje się wyeksportować plik z sygnałami pomiarowymi, nagrać na CD, odtworzyć płytę w aucie i nagrać to co wyprodukują głośniki na dobry rejestrator z mikrofonami pojemnościowymi.

Potem wgrać z powrotem do RMAA i zobaczyć, gdzie fabryczne głośniki zaczynają zjeżdżać w dół idąc w górę pasma. Z taką wiedzą dobór nawet bardziej wydumanej zwrotnicy do tweeterów lub nawet prostego kondensatora i rezystora nie stanowi problemu. Potem znowu pomiar i zabawa z wartością rezystora żeby wypłaszczyć charakterystykę - to się da zrobić. Teoretycznie.

Tyle że o ile domowe wzmacniacze mierzyłem w ten sposób wielokrotnie i jest to dziecinnie proste, o tyle w aucie w takie pomiary nigdy się nie bawiłem. Nie mam doświadczenia, gdzie mogą się pojawić jakieś rezonanse wynikające z drzwi/nadwozia, więc mogę wyciągnąć niemiarodajne wnioski.

No i w końcu nie mogę nie zapytać, jakie jest Wasze zdanie co do jakości tych gwizdków z M6 z BOSE, bo jeździłem kiedyś takim autem przez jakiś czas i moim zdaniem ten system audio nie brzmiał zbyt dobrze. Za mocno eksponował środek, a bas grał jakby miał założony filtr górnoprzepustowy na dziwnie wysokiej częstotliwości. Generalnie było to dość jasne brzmienie, zbyt "chłodne" do komfortowego słuchania w tak słabo wyciszonym i głośnym na trasie aucie jak M6 I. Ciepła z tego systemu audio nie sposób było wykrzesać, jedyne ciepło emitował tylko wzmacniacz na obudowie :)

Może więc lepiej kupić jakieś nowe markowe tweetery i wrzucić je na słupki? Ale tam z kolei będą zasłaniały nawiewy na boczne szyby, a to już byłoby niehigieniczne techniczie. Albo kolejna opcja - zamiast zabawy w pomiary charakterystyki przenoszenia fabrycznego zestawu można dołożyć zwrotnicę także na fabryczne głośniki szerokopasmowe, zdejmując z nich górę w której będzie wtedy można bez problemu odfiltrować sygnał dla tweetera nie mierząc niczego.

Ale - to mi ogarnie przód, a przecież jest jeszcze tył, z takimi samymi elipsami co z przodu, więc zamiast właściwej z technicznego punktu widzenia "kolumny" dwudrożnej z parą głośników średnio-niskotonowych miałbym na każdy kanał dwie kolumny - jedną dwudrożną, a drugą szerokopasmową z tendencją do eksponowania dołu i środka, czyli pomysł co najmniej nieroztropny. Dlatego koncepcja z pozostawieniem całego sygnału dla fabrycznych głośników eliptycznych i dodania do tego gwizdków z przodu wydaje się lepsza, bo fabryczne elipsy będą pracowały w parze, jak połączone równolegle. O ile tył nie ma jakiegoś filtrowania na poziomie fabryki - wydaje mi się że niestety ma. Moim zdaniem, a oczywiście mogę się mylić.

4) Gdybym był pewien swojego pomysłu, to wykonałbym całe wygłuszenie drzwi pianką na bazie gumy i nie użył ani grama produktu wygłuszającego z folią aluminiową na blachach drzwi. Nie mam pojęcia, skąd modyfikatorzy audio wzięli to rozgraniczenie, że na rezonujące blachy poszycia zewnętrznego ma iść masa elastyczna z folią aluminiową (czyli de facto odbijająca dźwięk tak samo jak blacha) a materiał wygłuszający odbicie fali dźwiękowej dopiero na panel drzwi i ewentualnie na blachę drzwi ale tylko za plecami głośnika.

Ja bym wszystko wytłumił samoprzylepną pianką na bazie gumy z otwartymi porami, która wpłynie na dobroć akustyczną tak powstałej "kolumny" głośnikowej, którą przecież są drzwi samochodu z zamontowanym w nich głośnikiem. Pianki na bazie gumy są odporne na wilgoć. Próbowaliście tego u siebie czy też kleicie maty z folią aluminiową na blachę?

To tyle w dużym skrócie - krócej się nie dało :)

Pozdrawiam serdecznie, każde wsparcie będzie cenne. A nawet jeżeli nic wspólnie nie wydumamy, to i tak miło będzie podyskutować. W końcu przecież mogę odpuścić i zastosować wariant "trzeba coś wreszcie zrobić". Wtedy kupię używane gwizdki od BOSE na Allegro, przylutuję je szeregowo z kondensatorami i rezystorami do kabli głośnikowych w drzwiach i będzie działać.

Bo przecież będzie :)


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: N, 11 lip 2021, 13:55 
Avatar użytkownika
Partner forum
Offline
Od: 22.12.2014
Posty: 658
Rok produkcji: 2006
Generacja: Nie mam M6
Silnik: -
Skrzynia: MT
Wersja: -
Region: dolnośląski
Witam
Strasznie obszerny elaborat. Ciężko ogarnąć to na jeden raz. Dużo pytań w jednym temacie. Nie dziw się, że nie znalazł się nikt kto by podjął rękawicę. Nie pisz tak bo nikt nie odpowie.
Częściowo spróbuję. Wybacz jak coś pominę i przeoczę.
Większość odpowiedzi na twoje pytania znajduje się na forum.

1. W gołym radiu przedliftowym można bez problemu dołożyć każdy z napędów: Tape, 1CD, 6CD. Oprócz napędów należy przełożyć odpowiednie zaślepki w panelu (lub cały panel). Nawet w gołym radiu pod zaślepką są osadzone switche Eject i Load. Radio samo rozpoznaje jaki mechanizm został zainstalowany i aktywuje potrzebne przyciski. Podczas przekładania samych mechanizmów wersja non Bose czy Bose nie ma znaczenia.
Mechanizm 1CD i 6CD gabarytowo są takie same. Da się upchnąć do rozmiaru 1DIN mechanizm 6CD z piętrowymi tackami. Nie jest to taka zmieniarka z magazynkiem o jakiej zapewne pomyślałeś.

Radio ma możliwość zakodowania ale fabrycznie nie jest zakodowane. Dopiero ambitny użytkownik czytający instrukcję może ten kod aktywować i nadać swój indywidualny ciąg 4 cyfr. Dlatego 99% radiów nie ma aktywowanego tego kodu. Jak by co to jest sposób na obejście tego problemu. Nie ma się czego bać.

2. Tweetery z bose pasują do wersji standard. Mechanicznie też. Nawet jest pociągnięta instalacja. Jedyną pasywną zwrotnicą jest kondensator obsadzony na tweeterze. Instalacja na woofer i tweeter rozgałęzia się wewnątrz drzwi.

3. Twoje zapędy co do pomiaru akustyki i wygłuszania bazując na podstawowych głośnikach i wzmacniaczu uważam za bezsensowne. Kupa roboty a efekt raczej będzie mizerny.

4. Dywagacje na temat zastosowania różnych rodzajów mat to nie ten dział. Zasygnalizuję tylko, że maty z otwartymi porami o ile mogą być przystosowane do wilgoci (w co w rzeczywistości wątpię) i przetrwają kilka lat w drzwiach, to same drzwi i mechanizmy zgniją w błyskawicznym tempie. Nie popełniaj tego błędu. Podczas deszczu wewnątrz drzwi płynie rzeka wody. To nie jest szczelna konstrukcja.
Aluminiowe maty dają większą sztywność elastycznemu poszyciu blaszanemu. Wibrująca blacha oklejona gąbką, nadal będzie wibrować, trzeba jej dorzucić trochę masy i zejść niżej z rezonansem.
Poza tym maty alu najlepiej nadają się do sztywnego zaklejania i uszczelniania otworów rewizyjnych w wewnętrznym poszyciu drzwi. Dążymy do jak najsztywniejszej konstrukcji, która nie będzie się nadymać jak balonik przy każdym uderzeniu basu.
Pamiętaj z drzwi samochodu nie zrobisz domowej kolumny i nawet nie próbuj, trzeba zastosować kompromis.

5. Aby mieć AUX w przedliftowym radiu należy zastosować "cyfrową" zmieniarkę i dokonać aktywacji. wewnątrz w radiu. Nie ma opcji z samym kabelkiem (to dopiero po lifcie).

_________________
Naprawa WZMACNIACZY BOSE, ZMIENIAREK, WYŚWIETLACZY (także wysyłkowo) m3,m6,rx8,cx7,cx9
Wyprowadzanie wyjść RCA
Płyta startowa nawigacji GH, Soft nawigacji gg/gy
Żarówki klimatronika
503304123


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: N, 11 lip 2021, 15:32 
Wstydliwy
Offline
Od: 28.06.2021
Posty: 14
Rok produkcji: 2002
Generacja: I
Silnik: 2.0 MZR (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: Comfort
Region: mazowiecki
Bardzo Ci dziękuję za tak obszerną odpowiedź.

Pozostające wątpliwości:

2) Jak rozumiem, fabryczna instalacja nawet w wersji bez Bose ma doprowadzenie sygnału pod dekle lusterek. Tylko czy żeby się w to wpiąć, to trzeba zdjąć bok drzwi, czy też złącze jest dostępne pod zdjęciu dekielka lusterek? Dodatkowy potencjalny problem, choć niewielki, ale pozwalający popełnić błąd przy polaryzacji, to nagminne obcinanie przewodów od tweetera przy samym głośniku przez handlarzy z Allegro, tak że pozostają tylko dwa-trzy centymetry przewodów, bez kostki połączeniowej. A może to złącze jest głębiej w obudowie tweetera, a nie w drzwiach?

3) A tutaj się nie zgodzę - nakładanie się pasma tweetera i głośnika średnio-niskotonowego w zestawie potrafi solidnie zepsuć dźwięk, pozbawiając go równowagi. Nawet przy fabrycznym wzmacniaczu, który często ma wystarczający potencjał do niezbyt głośnego, rekreacyjnego słuchania. Ale pewnie zrobię tak jak mówisz i poprzestanę na fabrycznych kondensatorach jeżeli są w dekielkach tweeterów.

4) Potencjalna możliwość zgnicia drzwi błyskawicznie zrewidowała moje plany :)

5) Czy pisząc o aktywacji AUX-a masz na myśli zlutowanie zworki na płytce radia? Bo o ile pamiętam czytałem tutaj na forum (lub może gdzieś indziej) że ktoś to zrobił w przedliftowej GG, sprawdzając nawet zworkę omomierzem i niestety system nie widział wirtualnej zmieniarki CD która została podłączona zamiast fabrycznego odtwarzacza CD. Czytałem też, że to magiczne pudełko udające zmieniarkę pozostaje aktywne po wyłączeniu zapłonu, co potencjalnie może wyciągać prąd z akumulatora, a moja forteca notuje duże przestoje, czasem po kilka tygodni. Znasz może kogoś kto sobie taką wirtualną zmieniarkę do GG przedliftowej zamontował i działa a auto dalej jeździ?

...podsumowując, jeszcze raz dziękuję za wparcie, a jednocześnie gratuluję znajomości i popularyzacji poprawnej polszczyzny, bo "radio" w dopełniaczu liczby mnogiej jest bardzo mało znaną formą tego rzeczownika. I wiem, że piszę zbyt długie posty, ale to moja wada wrodzona - często nie potrafię wyrazić się zwięźle i krótko. Poza tym gdybym miał Opla, Forda, Mercedesa, BMW czy jakieś auto francuskie, w którym elektryka jest kapryśna sama z siebie, nie asekurowałbym się aż tak bardzo. Ale M6 GG ma bardzo stabilną i niezawodną instalację, więc nie chciałbym tego zepsuć przez własną ignorancję.

Pozdrawiam :)


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: N, 11 lip 2021, 19:22 
Avatar użytkownika
Partner forum
Offline
Od: 22.12.2014
Posty: 658
Rok produkcji: 2006
Generacja: Nie mam M6
Silnik: -
Skrzynia: MT
Wersja: -
Region: dolnośląski
ad.2
Wiem tylko, że kable do tweetera są gdzieś w drzwiach. Wiedza ta jest w oparciu o inne tematy, w których dokładane były fabryczne tweetery.
Pooglądaj zdjęcia jak wyglądają oryginalne tweetery i zobacz czy nie ma na nich bezpośrednio gniazda na wtyczkę. Jeśli tak jest, to wtyczka będzie czekać gdzieś pod tapicerką. Gdzie dokładnie może ktoś inny podpowie lub poszukaj innych tematów z tym związanych.

ad.3
To co piszesz o nakładaniu się pasma jest prawdą. Ale w przypadku fabrycznych systemów dwudrożnych raczej bym się spodziewał dziury w paśmie niż jego podbicia. Nigdy jeszcze nie spotkałem fabrycznego systemu z pasywnym systemem zwrotnic dla woofera. Zawsze przedni woofer jest puszczony na "żywioł" i górna granica jest wyznaczana przez pasmo samego głośnika. Jedynie tweeter dostaje kondensator jako zwrotnicę pierwszego rzędu. Bardziej z powodu aby nie uległ uszkodzeniu niż aby to było dobrze zestrojone. Co innego jeśli jest odpowiedni, zazwyczaj zewnętrzny wzmacniacz, z aktywnym podziałem pasma na poszczególne głośniki. W tej generacji m6 nawet bose nie ma czegoś takiego.

ad.5
Tak myślę o L716. Trzeba mieć trochę pojęcia by to zrobić poprawnie. Nie jednego już knota poprawiałem. Przepalone, pourywane ścieżki to codzienność. Ja wstawiam dedykowany element o wartości 0ohm. Owszem można zrobić kroplę cyny ale nie wielkości ziarna grochu przysmażając przy tym pobliskie ścieżki tak, że lakier się zjara, a ten kleks z cyny pozwiera wszystko dookoła.
Zdarzają się uszkodzone "cyfrowe" zmieniarki, nie jest to rzadkością. Sam miałem kilka takich przypadków z urządzeniami jakie dostarczyli mi klienci do montażu. Zdarzyły się uszkodzone Yatour i Wefa. To jednak wciąż chińskie wykonanie. Wszystkim też czasem zdarzają się "zwiechy" i trzeba czasem zresetować system. Tutaj wyższość mają wersję z wtyczką przy samym urządzeniu bo wystarczy ją rozpiąć. Nie trzeba demontować radia albo odłączać aku.
Jeśli urządzenie jest sprawne, to działa i się usypia po wyłączeniu kluczyka, tak samo jak radio.
Nie jedną już zainstalowałem.

_________________
Naprawa WZMACNIACZY BOSE, ZMIENIAREK, WYŚWIETLACZY (także wysyłkowo) m3,m6,rx8,cx7,cx9
Wyprowadzanie wyjść RCA
Płyta startowa nawigacji GH, Soft nawigacji gg/gy
Żarówki klimatronika
503304123


 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  



Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

skymiles v1.0.2 designed by Team -Programming forum-سيارات للبير . Upgraded to phpBB 3.0.14 by Kaczor.