Witajcie!
Postanowiłem podzielić się z Wami moimi spostrzeżeniami i doświadczeniem związanym z montażem systemu 4 kamer (tzw. kamery 360 stopni) w Mazdzie 6 GJ Skyenergy AT kombi 2014. Zacznijmy od szybkiego Q/A (a w zasadzie to samych odpowiedzi, bo nie chce mi się specjalnie pisać pytań pod te odpowiedzi):
1. Montaż nieoryginalnych kamer jest jak najbardziej wykonalny.
2. Kamera musi generować sygnał NTSC.
3. Oryginalnej wiązki do kamery na całej długości nie ma, ale pociągnięcie przewodów nie jest żadnym problemem. Wystarczy posiłkować się instrukcją serwisową (bez problemu do znalezienia w internecie - co prawda dla wersji sedan, ale ta od kombi różni się wyłącznie tyłem) oraz przede wszystkim logicznie myśleć. Ciekawostką jest to, że przy samej stacji była wtyczka z dwoma przewodami, które jednak najprawdopodobniej kończymy ślepo w którejś z wielu złączek. Ja odpiąłem tę wtyczkę bez żadnych konsekwencji i podłączyłem się ze swoją. Dziwne jest jednak to, że tam były tylko dwa przewody, skoro oryginalnie kamera jest zasilana ze stacji i wykorzystuje wszystkie cztery piny.
4. Czujniki parkowania działają akustycznie, ale brak wizualizacji (to stoi po stronie kamery, więc obsługuje je tylko oryginalna kamera).
5. Linie to ponownie kwestia kamery. Jak kupicie kamerę współpracującą z magistralą CAN, która nałoży dynamiczne linie na generowany obraz, to oczywiście linie będą.
6. Należy zapewnić, by sygnał z kamery pojawiał się na wejściu stacji multimedialnej zaraz po włączeniu zasilania akcesoriów. W innym przypadku stacja nie wykryje kamery i nie będzie na nią przełączała po włączeniu biegu wstecznego, ponieważ obecność kamery sprawdzana jest przy bootowaniu stacji. Podobno w złączu w klapie jest gdzieś taki przewód (patrzcie schematy - wydaje mi się, że chodzi o tylną wycieraczkę, choć tej akurat nie będzie na tych schematach, bo sedan jej nie ma, więc trzeba sprawdzać miernikiem). Przy montażu kamer 360 i tak miałem wszystkie rozebrane, więc podpiąłem się do przewodów od gniazda zapalniczki w bagażniku.
7. Do stacji można podłączyć dowolny analogowy sygnał wideo NTSC i oglądać cokolwiek w dowolnym czasie (nie trzeba wrzucać wstecznego ani wchodzić w menu serwisowe). Są co do tego jednak dwa warunki - sygnał wideo musi być obecny na wejściu stacji przy jej załączaniu oraz należy podać 12 V na biało-czerwony przewód jak na obrazku w załączniku (oczywiście po uprzednim jego przecięciu i zaizolowaniu części idącej od strony zestawu wskaźników). Jeśli montujecie zwyczajną kamerę cofania, zostawiacie ten przewód jak jest - tam i tak pojawia się 12 V po wrzuceniu wstecznego.
8. Do podłączenia się do stacji potrzebujecie wtyczki jak ta:
https://www.aliexpress.com/item/Parking ... 4c4dB7RII3 . Można ewentualnie próbować z komputerowymi gniazdami szpilkowymi "goldpin". Podobno rozstaw pasuje idealnie - trzeba wykorzystać złącze 3x2, które można np. wyciąć z nieużytkowanej taśmy IDE, jakimi swego czasu podłączało się np. dyski twarde czy napędy CD/DVD. Osobiście jednak nie próbowałem tego rozwiązania i nie gwarantuję, że będzie pasować idealnie. Jeśli macie, tak jak ja, te oryginalne przewody z wtyczką, o których wspomniałem wcześniej, możecie również wykorzystać tę wtyczkę. Tam chyba będzie jednak potrzebne przepięcie pinów, bo zdaje mi się, że te przewody oryginalne są do zasilania, a nie do przesyłu sygnału wideo, więc to piny obok.
9. Montaż samej kamery cofania nie wymaga jakichś specjalnych umiejętności i każdy średnio rozwinięty technicznie człowiek jest sobie w stanie z tym poradzić. Potrzebne są oczywiście podstawowe narzędzia typu kombinerki, wkrętarka, śrubokręty. Montaż kamer dookoła pojazdu również nie wymaga jakichś specjalnych zdolności, może oprócz zwinności, bo przeprowadzanie przewodów przez niektóre otwory to mordęga. Samą kamerę cofania myślę że spokojnie w dwa wolne dni na luzie da radę zamontować.
Temat będę rozwijał w miarę pojawiania się pytań. Postaram się również wstawić jakieś zdjęcia ilustrujące działanie systemu.
Pozdrawiam,
MK
-- Dodano: 25 lipca 2018, o 01:02 --