Teraz jest Cz, 28 mar 2024, 13:33

Strefa czasowa: UTC + 1



 
 


Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
  Drukuj Poprzedni | Następny 
Autor Wiadomość

moderator
PostNapisane: Pt, 26 sie 2022, 22:21 
Avatar użytkownika
Fanatyk
Offline
Od: 05.08.2016
Posty: 2640
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.2 SKYACTIV-D (ON)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: pomorski
Cześć

chciałbym Wam przedstawić mój projekt wskaźnika LED pomocnego w eksploatacji naszych silników diesla w Maździe 3 generacji. Niestety Mazda nie przewidziała żadnego wskaźnika poziomu napełnienia ani indykacji aktywnego procesu wypalania. Teoretycznie można przerywać proces, ECU samo wznowi gdy będzie to możliwe ale po co przerywać wypalanie jak jest w końcowej fazie a my o tym wiemy ;) w 2 FL widać to też na paneli eloopa że start stop jest niegotowy, słychać też po wydechu ale nigdy nie wiadomo kiedy zacznie się wypalnie oraz w jakiej fazie jest aktualnie.

Obrazek

Na początku kilka informacji:
* urządzenie jest wskaźnikiem, nie służy do diagnostyki
* wskazania oparte są na parametrze PM_GEN który w 95% przypadków inicjuje wypalanie przy sprawnym filtrze
* mogę zrobić wersję opartą na PM_ACC gdyby komuś bardzo zależało
* testowane z Mazdą 6 GL 2016r 2.2D AWD+AT ale powinno działać z wszystkimi wersjami raczej PIDy są wspólne
* do poprawnego działania wymagany jest interfejs ELM327 V-LINK w wersji 3.0. Wersja 4.0 czyli BLE nie była testowana i prawdopodobnie nie będzie działała.

Jak wcześniej wspomniałem wskaźnik składa się z modułu komunikującego się z interfejsem oraz paska 10x LED. Urządzenie odczytuje za pomocą BT odpowiednie PIDy z ECU silnika, dla Mazdy są następujące (adresy w formacie HEX)

* REG_DIS: PID 220434; Rówanie:((B<16)+(C<8)+D)*( 1/640 )
* PM_ACC: PID 22042C; Równanie: ((A*256)+B)/628
* PM_GEN: PID 22042D; Równanie: ((A*256)+B)/628
* REG_REQ_A: PID 220380; Równanie: A/2

Po podłączeniu zasilania przez pierwszych kilka sekund układ próbuje nawiązać komunikację z modułem BT. Kiedy uda się nawiązać poprawne połączenie niebieska dioda LED (LED10) sygnalizuje to szybkim 2 krotnym miganiem. Jeśli z jakiegoś powodu nie uda się nawiązać połączenia sygnalizowane jest to 4 krotnym wolnym miganiem diody. Ważne jest to, że moduł próbuję nawiązać połączenie tylko w fazie rozruchu, jeśli nie uda się nawiązać połączenia oznacza problem którego powód należy odnaleźć, przy sprawnej konfiguracji łączy się "od ręki".

Wskazania oparte są o parametr PM_GEN gdyż w normalnych warunkach przy sprawnie działającym filtrze w większości przypadków regeneracja filtra jest aktywowana wartością PM_GEN przekraczającą 5.7-5.9 - u mnie przy wyłączonym EGR tylko i wyłącznie. Gdyby ktoś bardzo chciał jest możliwość modyfikacji aby diody wskazywały poziom na podstawie PM_ACC jednak jest to bardzo niepraktyczne – wartości dość mocno skaczą w górę i w dół a finalnie i tak prawdopodobnie regenerację aktywuje wysoki poziom PM_GEN. Wskaźnik ma dać obraz czy jesteśmy bliżej fazy po wypalaniu czy przed.

Cała linijka LED składa się z 10 diod LED – 1 niebieska, 4 zielone, 3 pomarańczowe, 2 czerwone. Dioda niebieska przy rozruchu służy jako informacja o stanie komunikacji BT, po uruchomieniu przejmuje rolę wskazania aktywnego wypalania. Zostaje ona uruchomiona w momencie aktywacji regeneracji filtra i pozostaje aktywna do końca cyklu wypalania, tzn. kiedy parametr dystansu od ostatniej regeneracji osiągnie 0 km. Nie uwzględnia ona przerwania regeneracji w momencie gdy pojazd porusza się w korku i zostaje przerwane wypalanie przez ECU silnika ponieważ i tak gdy tylko będzie możliwość komputer rozpocznie ponownie regenerację do momentu jej zakończenia, potwierdzonego wpisem 0 km.

Diody uruchamiane są kolejno, najpierw 4 zielone, następnie 3 pomarańczowe, w ostatniej fazie 2 czerwone. Progi dla kolejnych diod są następujące:

Obrazek

Układ przewiduje jedną sytuację w której ostrzega użytkownika. W momencie gdy PM_GEN jest poniżej 4.2 przy jednoczesnym PM_ACC powyżej 5.7 diody od 1 do 7 świecą światłem ciągłym, natomiast diody czerwone 8 i 9 powoli migają. Taki stan jest utrzymywany do momentu aktywacji regeneracji filtra.

Można użyć wskaźnika wyłącznie jako sygnalizację wypalania, w tym celu należy podłączyć jedynie
diodę LED 10, np. do jakiejś lampki/kontrolki etc.

Wskaźnik uwzględnia podłączenie do podświetlenia deski rozdzielczej tak aby wskaźnik był czytelny w słoneczny dzień oraz nie przeszkadzał podczas nocnej jazdy. Wartości natężenia można dowolnie modyfikować w programie.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jak widzicie powyżej mój wskaźnik będzie zainstalowany w lewym panelu przycisków. Na zdjęciu jeszcze widać białe nie podmalowane krawędzie wskaźnika Bez obudowy i zataśmowane przewody aby nic nie urwać. To jest jeszcze wersja deweloperska służy mi do testów i aktualizacji oprogramowania.

Pod poniższym linkiem znajdziecie instrukcję, schemat oraz najnowszy kod programu, na tą chwilę jest to V3.2. Wskaźnik działa ale cały czas poprawiam delikatnie kod zatem numer rewizji może wzrosnąć ;)

https://github.com/maciekelga/Mazda-6-GJ-GL-DPF

Wskaźnik łączy się z interfejsem zatem "zajmuje" kanał komunikacyjny, na linii zasilania należy zamontować przełącznik aby móc korzystać z Forscana w telefonie. Należy wtedy wyłączyć wskaźnik i połączyć telefon z interfejsem, nie ma możliwości jednoczesnej pracy wskaźnika i drugiego urządzenia, taki urok V-LINKa ;) Dodatkowo wersja BT 3.0 PRO ma opcję autostartu interfejsu po uruchomieniu auta. Jeśli mamy zwykłą wersję każdorazowo trzeba kliknąć przycisk włączenia ponieważ V-LINK przechodzi w stan uśpienia po 30 min od wyłączenia auta.

Wszelkie informacje potrzebne do złożenia i uruchomienia są podane, nie przewiduję żadnego programowania i wysyłania czy składania modułów. Projekt typu open, kto czuje się na siłach sobie złoży i poradzi, można sobie dowolnie modyfikować, całość jest dość prosta. Wersja ESP to ESP 32 DevKit V1 30 pin. Elementy podane są na schemacie, kondensatory 100nF foliowe, 100uF elektrolity, rezystory 1/4W. Z tego co kojarzę LM2940CT jest już niedostępny ze względy na ROHSa, w sprzedaży jest chyba wersja bez T, generalnie ma być typu LDO. Wartości reszty elementów mogą być zbliżone, nie muszą być idealne to nie prom kosmiczny czy pływający terminal LNG - choć tam też nie robię idealnie <hahaha>

Program jest mojego autorstwa i jest ogólnodostępny. Pewnie można zrobić to lepiej, jak ktoś potrafi droga wolna, można poprawiać, ja programistą nie jestem, nigdy nie byłem i nie będę - na szczęście

Wielkie podziękowania dla darrecki i popielasty za dyskusje techniczne :cool:

_________________
Non progredi est regredi!


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: So, 27 sie 2022, 08:16 
Avatar użytkownika
Bywalec
Offline
Od: 19.02.2020
Posty: 441
Rok produkcji: 2007
Generacja: II
Silnik: 1.8 MZR (Pb)
Skrzynia: MT
Wersja: Exclusive
Region: małopolski
Świetny poradnik! Gratuluję udanego projektu!

Z punktu widzenia programisty, to polecam korzystać z wydań na GitHub które pozwalają usystematyzować wersjonowanie i ewentualnie dodać changelog :) Kod wygląda przejrzyście i zrozumiale, a to najważniejsze :)

Od dłuższego czasu przymierzam się do własnego projektu dla Mazdy 6 GH opartego o komunikację CAN. Może twój projekt będzie dla mnie katalizatorem.

Z ciekawości, czy rozważałeś zastosowanie komunikacji przewodowej zamiast Bluetooth?

Ja rozważam Arduino Shield CAN. Masz z tym jakieś doświadczenie?

http://store.arduino.cc/products/arduino-mkr-can-shield
http://store.arduino.cc/products/can-bus-shield-v2


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  

moderator
PostNapisane: So, 27 sie 2022, 08:38 
Avatar użytkownika
Fanatyk
Offline
Od: 05.08.2016
Posty: 2640
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.2 SKYACTIV-D (ON)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: pomorski
Dzięki, odezwę się na PW w sprawie Githuba, może podpowiesz mi jak to ogarnąć :oops:

Nie brałem pod uwagę opcji przewodowej, korzystam z Forscana na androida, musiałbym mieć wtedy podpięty zwykły ELM po kablu i do tego BT, tak jest obsługiwane przez jedno urządzenie. Mniej połączeń, wszystko prostsze.
Ewentualne wykorzystać CANa bezpośrednio, nie chciało mi się w to bawić, po BT jest najszybciej i najłatwiej.
Z tym shieldem robiłem jakieś podejścia daawno temu, ale temat umarł, nawet nie pamiętam do czego chciałem wykorzystać.

_________________
Non progredi est regredi!


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Śr, 31 sie 2022, 11:36 
Avatar użytkownika
Fanatyk
Offline
Od: 22.10.2014
Posty: 2501
Rok produkcji: 2009
Generacja: II
Silnik: 2.2 MZR-CD (ON)
Skrzynia: MT
Wersja: Sport
Region: śląski
Kurde wypas !!!!gratulacje, super projekt <spoko> .
Pamietam ze w peugotach tez montowali diody ale było prościej bo przy wypalaniu filtra włączało się grzanie lusterek i tylnej szyby ;). Masz już to zainstalowane i działa wszystko??

_________________
Mazda 6 GH 2.2 185km 207.000 km Egr off.
Dodatki:
Paliwo: diesel kleen, Archoil AR6900-D Max
Olej: Archoil AR9100
Mój temat: viewtopic.php?f=88&t=5043


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  

moderator
PostNapisane: Śr, 31 sie 2022, 12:01 
Avatar użytkownika
Fanatyk
Offline
Od: 05.08.2016
Posty: 2640
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.2 SKYACTIV-D (ON)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: pomorski
Lucasbadboy
W fordach jest to samo, w Mondeo wystarczy podpiąc się pod grzanie lusterek, u nas nie ma tak łatwo...chyba bo fizycznie tego nie sprawdziłem :lol:
Tak na stałe nie mam jeszcze zainstalowanego w aucie, ale pracuję nad tym. Na razie mam wersję "deweloperską" na kabelku i wszystko działa poprawnie, zaliczyłem już kilka wypalań.

_________________
Non progredi est regredi!


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Śr, 31 sie 2022, 12:02 
Avatar użytkownika
Nałogowiec
Offline
Od: 15.11.2015
Posty: 1019
Rok produkcji: 2014
Generacja: Nie mam M6
Silnik: 2.2 SKYACTIV-D (ON)
Skrzynia: MT
Wersja: Sport
Region: zagranica
Muszę coś tu napisać, bo nie mam wątku w "Zobacz swoje posty" i nie mogę obserwować postępów :mad:
Ja swoje części już mam, czekam na ostatnie kabelki i będę składał. Projekt pierwsza klasa <spoko>


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Śr, 31 sie 2022, 13:53 
Nałogowiec
Offline
Od: 16.10.2017
Posty: 1297
Rok produkcji: 2014
Generacja: III
Silnik: 2.2 SKYACTIV-D (ON)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: zachodniopomorski
Projekt fajny, tylko, że w ten sposób człowiek staje się niewolnikiem własnego auta niestety.

Ciekaw też jestem, czy komukolwiek bez kombinowania z EGR wypalanie inicjuje PM_GEN. Po przejrzeniu forum w większości przypadków jest to PM_ACC.


 Zobacz profil  
Cytuj  

moderator
PostNapisane: Śr, 31 sie 2022, 13:58 
Avatar użytkownika
Fanatyk
Offline
Od: 05.08.2016
Posty: 2640
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.2 SKYACTIV-D (ON)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: pomorski
Pablos
Nazwałbym to bardziej świadomym użytkownikiem niż niewolnikiem. Ja jak muszę przerywać wypalanie to przerywam. U mnie przed wyłaczeniem EGR zawsze PM_GEN inicjowało wypalanie, nawet przy mega mocnym ciśnięciu autostradą. Zawszę można zamienić w kodzie PM_GEN na PM_ACC, nawet we własnym zakresie.

_________________
Non progredi est regredi!


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Śr, 31 sie 2022, 22:13 
Avatar użytkownika
Fanatyk
Offline
Od: 22.10.2014
Posty: 2501
Rok produkcji: 2009
Generacja: II
Silnik: 2.2 MZR-CD (ON)
Skrzynia: MT
Wersja: Sport
Region: śląski
Pablos niestety, czasy beztroskiego używania auta się skończyły już dawno ;). Moim zdaniem lepiej na to zwrócić uwagę co jakiś czas i mieć święty spokój.

_________________
Mazda 6 GH 2.2 185km 207.000 km Egr off.
Dodatki:
Paliwo: diesel kleen, Archoil AR6900-D Max
Olej: Archoil AR9100
Mój temat: viewtopic.php?f=88&t=5043


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  

moderator
PostNapisane: N, 4 wrz 2022, 17:46 
Avatar użytkownika
Fanatyk
Offline
Od: 05.08.2016
Posty: 2640
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.2 SKYACTIV-D (ON)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: pomorski
Pojeździłem trochę ze wskaźnikiem, zrobiłem kilka wypalań. Wszystko wygląda ok, nie wyłapałem żadnych nieprawidłowości w zachowaniu.

W tygodniu montuje na stałe do auta.

Wysłane z mojego Redmi Note 7 przy użyciu Tapatalka

_________________
Non progredi est regredi!


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  

moderator
PostNapisane: Pn, 19 wrz 2022, 12:25 
Avatar użytkownika
Prawie fanatyk
Offline
Od: 15.07.2017
Posty: 2287
Rok produkcji: 2014
Generacja: Nie mam M6
Silnik: 2.2 SKYACTIV-D (ON)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
Brawo!

_________________
Mazda CX-5 2.2 AT SkyActiv-D AWD, SkyPassion, 2014r, przebieg ~328000km. <urodziny>

Polecany specjalista od silnika 2.2 SkyActiv-D (SH01) oraz elektryki GJ/GL (AA+CP, naprawa LED i inne)-> viewtopic.php?p=354752#p354752


 Zobacz profil  
Cytuj  

moderator
PostNapisane: So, 8 paź 2022, 07:33 
Avatar użytkownika
Fanatyk
Offline
Od: 05.08.2016
Posty: 2640
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.2 SKYACTIV-D (ON)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: pomorski
Zainstalowany w aucie.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

_________________
Non progredi est regredi!


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 26 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  



Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

skymiles v1.0.2 designed by Team -Programming forum-سيارات للبير . Upgraded to phpBB 3.0.14 by Kaczor.