
Wiem, że procedura była już opisywana ale postanowiłem napisać obrazkowy wątek z wszystkich w jednym miejscu. Dodatkowo sprawdziłem czy w ogóle możliwe jest proste wyłączenie I-STOP w nowych egzemplarzach.
Zgłosiły się do mnie dwie osoby chętne na dezaktywację systemu I-STOP w pojazdach z 2018 roku. Procedura wyłączenia I-STOP krąży w internecie od kilku lat, wspominałem o tym, ale nie było do końca pewności (a przynajmniej ja takiej nie miałem) czy nie poczyniono zmian w modułach i czy znana procedura nadal działa w nowej M6.
Mogę potwierdzić na wstępie, że nic się nie zmieniło i można dezaktywować I-STOP bez problemu. Wystarczy prosty interfejs za około 75 zł i zarejestrowana (płatna) wersja programu FORScan.
Należy pamiętać, że jakakolwiek ingerencja w ustawienia w konkretnych modułach, w razie ujawnienia przez ASO, oznacza automatycznie cofnięcie uprawnień gwarancyjnych. Nie odpowiadam też za jakiekolwiek błędy w przytoczonej poniżej, choć sprawdzonej, instrukcji wyłączenia I-STOP. Wszystko robicie na własną odpowiedzialność. Procedura przeprowadzona niepoprawnie może doprowadzić do trwałego uszkodzenia modułu lub nawet niebezpiecznych anomalii w zachowaniu pojazdu. Dodam tylko, że zmiany (poprawnie wprowadzone) można oczywiście cofnąć.Ja ze swoją M6 poczekam jeszcze przynajmniej rok. Przemęczę się przez ten czas z przyciskiem, choć nie ukrywam, że wyjątkowo działa mi on na nerwy.
Ciekawostka: Pojazdy z USA i Kanady nie mają systemu I-STOP.Co będzie nam potrzebne:1) Mazda 6 GJ/GL
2) Interfejs diagnostyczny.
Polecam interfejs oparty na układzie ELM327. Koniecznie z dodatkowym przełącznikiem jak na zdjęciu poniżej. Mój został zbudowany na polecanym układzie FDTI, choć podobno powinien działać i inny.
Nie wiem jak działają interfejsy bezprzewodowe Bluetooth, ja korzystałem z wersji klasycznej przewodowej.

3) Laptop z zainstalowanym interfejsem (plus sterownikiem do niego) oraz zainstalowanym i zarejestrowanym programem FORScan. Ja operowałem na wersji 2.3.23 beta.EL2.
4) Plik w formacie Excel dla Mazdy do kalkulacji wartości HEX i generowania sum kontrolnych, np.
Mazda SkyActiv OBD-II calc:
https://1drv.ms/f/s!Alz-w1p-Q8ZFsXTqEB_CvaoH6muE.
Kalkulator autorstwa
SergSlim z forum
www.mazda3revolution.com.
W skrócie:Będziemy edytować wartości HEX w dwóch modułach pojazdu.
Pierwszy to moduł SSU (Smart Start Unit), czyli inteligentna jednostka startowa.
Zmienimy tu dwie linie wartości (wraz z dwiema sumami kontrolnymi tychże wartości) w pierwszym bloku* w celu wyłączenia funkcjonalności I-STOP. Edycja tych wartości trwale wyłącza I-STOP.
Drugi to moduł IC (Instrument Cluster), czyli zestaw wskaźników. Wyłączymy tu graficzną reprezentację działania systemu. W skrócie chodzi po prostu o dezaktywację ikonek w desce rozdzielczej, w tym np. pojawianie się kontrolki I-STOP przy każdym odpalaniu oraz o dezaktywację przycisku. Edycja tego modułu jest opcjonalna, ale skoro chcemy pozbyć się I-STOP to po co oglądać ikonki skoro system i tak nie będzie już działać. Do edycji mamy tu tylko jedną linię wartości (wraz z kontrolną) w pierwszym bloku*.
*pojedynczy blok należy rozumieć jako zbiór wartości oddzielony na ekranie FORScan poziomą linią. Przykładowo pierwszy blok w module SSU zawiera (zdjęcie numer 4 tego wątku), dokładnie 3 linie wartości, zaś blok drugi tego modułu to tylko jedna linia wartości.
Edycja wartości HEX:Do edycji wartości posłuży nam pobrany wcześniej plik - kalkulator. Pamiętajmy, że wartości w konkretnych modułach mogą różnić się pomiędzy nawet dwoma podobnymi pojazdami.
Dlatego wartości konwertujemy oddzielnie dla każdego auta.
Przejdźmy na chwilę do kolejnego akapitu instrukcji "
Procedura krok po kroku:" w celu połączenia się z programem Forscan i poznaniu naszych wartości...
Przykładowe wartości na obrazkach poniżej:
Dla modułu SSU:

Dla modułu IC:

Teraz otwieramy kalkulator.
Najpierw przejdźmy do arkusza "SSU" skoroszytu.
Wpisujemy nasze wartości w odpowiednie pola (kolejno w podpunktach jak na obrazku poniżej) i otrzymujemy zmodyfikowane wartości.

Jak widać zmieniają się tylko określone komórki wartości (zaznaczone w czerwonych okręgach odpowiednio dla modułu SSU i IC na obrazkach numer 3 i 4).
Ulegać zmianie będą właśnie zawsze wartości w tych określonych komórkach.
Czas na moduł IC. Przechodzimy do arkusza "IC" i postępujemy analogicznie, z tym, że tutaj potrzebujemy tylko dane wartości jednej linii.

Podsumowując, otrzymałem wartości jak poniżej, podkreśliłem zmienione komórki:
Moduł SSU:
I-szy BLOK
(linia nr 1) - SSU (wartości oryginalne)
731 01 01 10 10 C8 24 21 67 / (wartości przerobione)
731 01 01 10 00 C8 24 21 57(linia nr 2) - SSU (wartości oryginalne)
731 01 02 17 09 21 46 80 42 / (wartości przerobione)
731 01 02 07 09 21 46 80 32Moduł IC:
I-szy BLOK
(linia nr 1) - IC (wartości oryginalne)
720 01 01 E3 60 7B 26 80 8D / (wartości przerobione)
720 01 01 E3 60 6B 26 80 7DZanim przeliczycie wartości HEX dla Waszych pojazdów najpierw wprowadźcie do kalkulatora moje wartości. Porównajcie i sprawdźcie czy kalkulator zwraca odpowiednie dane.
Procedura krok po kroku:1) Podłączamy interfejs do gniazda OBD i laptopa, odpalamy Forscan.
2) Włączamy zapłon (dwa razy przycisk START bez wciśniętego pedału hamulca)
3) Klikamy na ikonkę (Połącz z pojazdem)

i czekamy na załadowanie się wszystkich modułów. Postępujemy zgodnie z poleceniami na ekranie.
Pojawi się prośba o zapisanie profilu, możemy kliknąć „NIE”, oraz pytanie czy posiadamy interfejs z przełącznikiem, klikamy „TAK”, później na polecenie Forscan`a przestawiamy przełącznik.
4) Klikamy ikonkę po lewej (Konfiguracja i programowanie).

5) Wybieramy moduł „SSU (format AS BUILT)”, a następnię klikamy ikonkę (Uruchom procedurę serwisową)

. Najpierw wykonujemy kopię zapasową ustawień, przycisk (Zapisz wszystko), zapisujemy plik, np jako. "ssu_org.abt". Dopiero teraz, gdy mamy kopię oryginalnych ustawień spokojnie edytujemy wartości zgodnie z instrukcją we wcześniejszym akapicie. Po wpisaniu nowych wartości klikamy przycisk (Pisz wszystko). Pamiętamy aby przejść do drugiego modułu musimy teraz kliknąć ikonkę (Zatrzymaj procedurę serwisową).

6) Wybieramy moduł „IC (format AS BUILT)”, a następnie klikamy ikonkę (Uruchom procedurę serwisową)

. Najpierw wykonujemy kopię zapasową ustawień, przycisk (Zapisz wszystko), zapisujemy plik, np jako. "ic_org.abt". Dopiero teraz, gdy mamy kopię oryginalnych ustawień edytujemy wartości zgodnie z instrukcją we wcześniejszym akapicie. Po wpisaniu nowych wartości klikamy przycisk (Pisz wszystko), program zgłosi problem z zapisaniem bloku numer 3 (jest on zabezpieczony przed zapisem), jednak zmiany w edytowanym bloku zostaną poprawnie zapisane, co możemy sprawdzić po powtórnym uruchomieniu programu.

7) Następnie klikamy ikonkę (Zatrzymaj procedurę serwisową)

i wracamy do pierwszego ekranu wybierając przycisk (Informacje o pojeździe i interfejsie)

8) Kończymy połączenie z interfejsem poprzez kliknięcie na ikonkę (Rozłącz)

9) Wyłączamy zapłon (jedno przyciśnięcie START).
10) Odłączamy fizycznie interfejs z gniazda OBD.
11) Cieszymy się z wykonanej modyfikacji. Inteligentna jednostka startowa nie będzie już aktywować I-STOP.
