Teraz jest Pn, 19 lis 2018, 20:46

Strefa czasowa: UTC + 1



 
 


Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1636 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 ... 55  Następna strona
  Drukuj Poprzedni | Następny 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Cz, 8 lis 2018, 16:42 
Avatar użytkownika
Stały bywalec
Offline
Od: 23.07.2016
Posty: 861
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
8 listopada 2018, o 16:39 limo napisał(a):
ze BATT_SOC... akumulatora a to tylko jeden z wielu parametrow w kodzie. Innymi slowy problem moze byc w calkiem innym miejscu, bo np. parametr BATT_SOC nie jest brany pod uwage w tym okreslonym przypadku :)

Być może, ale pewnie BAT_SOC jest warunkiem koniecznym aby system zadziałal. u mnie BAT_SOC 67% i wyżej i działa.

_________________
Czy Mazda da się polubić? :idea:
Mazda 6 po naprawie w ASO Obrazek


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Cz, 8 lis 2018, 16:42 
Bywalec
Offline
Od: 30.06.2017
Posty: 325
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.0 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: MT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
Ja tylko przypomnę, że bodajże jordanj pisał, że aku naładował stojąc 2 godz. na wolnych obrotach, a nie jadąc i to z dużą prędkością... Taki algorytm. Może tak spróbujcie?
A poza tym, to u mnie działa, w zimie czasami nie, ale na wiosnę znowu odżywa. Nie wnikam czy to błąd pomiaru, czy ładowania, na razie akumulator działa, choć pewnie nie wytrzyma tyle, ile w poprzednim aucie - 8 lat i sprzedałem z samochodem :)
Niedziałający i-stop mnie nie rusza, bo nie powoduje oszczędności, ale i-eloop mógłby działać. Choć jeżeli nie działa, to też tragedii nie robię, w końcu na wiosnę ruszy :D


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Cz, 8 lis 2018, 16:53 
Avatar użytkownika
Stały bywalec
Offline
Od: 23.07.2016
Posty: 861
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
Luke, ty chyba masz GH? Być może problem jest w GJ i GL lub glownie GL.

_________________
Czy Mazda da się polubić? :idea:
Mazda 6 po naprawie w ASO Obrazek


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Cz, 8 lis 2018, 17:20 
Bywalec
Offline
Od: 30.06.2017
Posty: 325
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.0 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: MT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
Peterka47, nie, mam GL, prod. koniec 2016, rok modelowy 2017, czyli po ostatnim lifcie.


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Cz, 8 lis 2018, 18:08 
Wtajemniczony
Offline
Od: 14.01.2017
Posty: 197
Rok produkcji: inny
Generacja: Nie mam M6
Silnik: -
Skrzynia: MT
Wersja: -
Wg dokumentacji serwisowej Mazdy 6, gdy SOC jest poniżej 65% a samochód jest na postoju z załączonym silnikiem lub w ruchu to przetwornica DC-DC jest w trybie omijania (5. By-pass mode), czyli generator zasila bezpośrednio akumulator, czyli logiką zarządzania steruje moduł zarządzania energią a za odczyty parametrów odpowiada czujnik pradu/napiecia/temperatury/SOC/SOH/SOF (IBS Hella). Najprostsze co mozna zrobic to wymienic ten czujnik i sprawdzic, czy bedzie poprawa. Jezeli nie to pozostaje sterowanie, czyli wspomniany algorytm sterowania generatorem zaszyty w logice przetwornicy DC-DC. Jak bede cos wiedzial wiecej to sie podziele jak dziala logika dzialania tego sensora. Pozdrawiam.


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Cz, 8 lis 2018, 18:14 
Avatar użytkownika
Nałogowiec
Offline
Od: 10.01.2016
Posty: 1208
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: dolnośląski
8 listopada 2018, o 18:08 limo napisał(a):
Jak bede cos wiedzial wiecej to sie podziele jak dziala logika dzialania tego sensora. Pozdrawiam.


Każda pomoc jest ważna. Sam widzisz ile ja już czekam na jakieś rozwiązanie problemu. Cały czas twierdzę, że jest jeszcze coś co steruje ładowaniem i jest to silnie związane z samą baterią. Tylko nie wiem co.

_________________
Konrad Maksymilian Bąk <pucu> >> Moja Szóstka <<
Obrazek


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Cz, 8 lis 2018, 18:32 
Wtajemniczony
Offline
Od: 14.01.2017
Posty: 197
Rok produkcji: inny
Generacja: Nie mam M6
Silnik: -
Skrzynia: MT
Wersja: -
8 listopada 2018, o 16:30 Peterka47 napisał(a):
Ale gdy zrobie pomair po 8-10 godzinnym postoku to tester pokazuje mi SOH 100% a SOC 21% i komunikat dobry, naladuj.

Juz tu widac problem, bo wg specyfikacji baterii dla modelu CX-5 z iStopem (dla 6 powinno byc podobnie) spadek SOC powinien wynosić 1.16%/dzień. W ciągu 12h alarm skonsumuje moze gora ok 1.8Ah, czyli niecale 3% pojemnosci akumulatora 65Ah.


 Zobacz profil  
Cytuj  

administrator
PostNapisane: Cz, 8 lis 2018, 18:43 
Avatar użytkownika
Weteran
Online
Od: 20.05.2013
Posty: 7381
Rok produkcji: 2013
Generacja: III
Silnik: 2.0 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: MT
Wersja: SkyPassion
Region: dolnośląski
8 listopada 2018, o 16:42 Peterka47 napisał(a):
pewnie BAT_SOC jest warunkiem koniecznym aby system zadziałal

Nie jest, w zeszłym roku ładowałem akumulator (odłączone klemy). Systemy zaczęły działać zaraz po uruchomieniu silnika, wartość SOC pojawiła się dopiero po kilku dniach i przejechaniu ok. 150 km


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Cz, 8 lis 2018, 18:47 
Avatar użytkownika
Nałogowiec
Offline
Od: 10.01.2016
Posty: 1208
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: dolnośląski
Tak, ale jak SOC jest ustalony wówczas jest decydujący. Ciekawe jest też, że przy nieustalonym SOC prądy ładowania są wyższe (przynajmniej ja takie miałem spostrzeżenia jak rok temu sam kilka razy ładowałem akumulator).

_________________
Konrad Maksymilian Bąk <pucu> >> Moja Szóstka <<
Obrazek


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  

administrator
PostNapisane: Cz, 8 lis 2018, 18:50 
Avatar użytkownika
Weteran
Online
Od: 20.05.2013
Posty: 7381
Rok produkcji: 2013
Generacja: III
Silnik: 2.0 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: MT
Wersja: SkyPassion
Region: dolnośląski
KMBak może być tak jak piszesz.


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Cz, 8 lis 2018, 19:06 
Avatar użytkownika
Bywalec
Offline
Od: 13.10.2014
Posty: 283
Rok produkcji: 2015
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: podlaski
Wymiana czujnika nie pomogła.


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Pt, 9 lis 2018, 14:57 
Avatar użytkownika
Stały bywalec
Offline
Od: 23.07.2016
Posty: 861
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
8 listopada 2018, o 18:43 tombien napisał(a):
Nie jest,

To co jest warunkiem koniecznym aby zadzialaly sytemy I-Stop i I-Eloop?

_________________
Czy Mazda da się polubić? :idea:
Mazda 6 po naprawie w ASO Obrazek


 Zobacz profil  
Cytuj  

administrator
PostNapisane: Pt, 9 lis 2018, 15:40 
Avatar użytkownika
Weteran
Online
Od: 20.05.2013
Posty: 7381
Rok produkcji: 2013
Generacja: III
Silnik: 2.0 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: MT
Wersja: SkyPassion
Region: dolnośląski
Nie mam pojęcia. :)


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Pt, 9 lis 2018, 17:59 
Avatar użytkownika
Stały bywalec
Offline
Od: 23.07.2016
Posty: 861
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
Ale ciekawe jest to ze nowy spełni naładowany akumulator zawsze rozwiązuje problem nie działających systemów.


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
Czy Mazda da się polubić? :idea:
Mazda 6 po naprawie w ASO Obrazek


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Pt, 9 lis 2018, 18:56 
Avatar użytkownika
Nałogowiec
Offline
Od: 10.01.2016
Posty: 1208
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: dolnośląski
Tak jak naładowany akumulator wysokim napięciem. "Odżywa" i potem sprawniej się ładuje. Auto nie potrafi go tak naładować a w efekcie z czasem akumulator się degraduje, aż ostatecznie się psuje... Defacto co 4-6 miesięcy powinno się wrzucać baterię na gruby prostownik (nie jakiś CTEK) tylko taki serwisowy i ładować go zgodnie z procedurami, długo i MOCNO. :parowka:

_________________
Konrad Maksymilian Bąk <pucu> >> Moja Szóstka <<
Obrazek


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Pt, 9 lis 2018, 21:16 
Avatar użytkownika
Bywalec
Offline
Od: 03.02.2015
Posty: 374
Rok produkcji: 2017
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: małopolski
9 listopada 2018, o 18:56 KMBak napisał(a):
Defacto co 4-6 miesięcy powinno się wrzucać baterię na gruby prostownik

Czyli mój aku już powinien zgodnie z tą teorią zaliczyć prostownik dwukrotnie. Ale cholera działa to nie wiem...:P

_________________
Obrazek


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Pt, 9 lis 2018, 21:27 
Avatar użytkownika
Nałogowiec
Offline
Od: 10.01.2016
Posty: 1208
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: dolnośląski
Lift 2 potrafi działać lepiej. Najczęściej problematyczne są lifty 1 i wczesne 2.

_________________
Konrad Maksymilian Bąk <pucu> >> Moja Szóstka <<
Obrazek


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: Pt, 9 lis 2018, 21:30 
Avatar użytkownika
Stały bywalec
Offline
Od: 23.07.2016
Posty: 861
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
Miałem pare razy ładowany akumulator w ASO ale starczało to na ok miesiąc może półtora.


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
Czy Mazda da się polubić? :idea:
Mazda 6 po naprawie w ASO Obrazek


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: So, 10 lis 2018, 02:13 
Wtajemniczony
Offline
Od: 14.01.2017
Posty: 197
Rok produkcji: inny
Generacja: Nie mam M6
Silnik: -
Skrzynia: MT
Wersja: -
Przejrzalem pozostala czesc Waszych dyskusji i kilka kwestii:

Parametr BATT_DAY to jest liczony od daty inicjalizacji czujnika baterii. Bateria nie ma pamieci sama w sobie. Jako, ze czujnik baterii komunikuje sie z FBCM i PCM oraz przetwornica DC DC to parametr ten moze byc tez zapisywany w kilku modulach.

Procedura inicjalizacji czujnika nie jest bez powodu i tak jak domniemywaliscie inteligentny czujnik baterii monitoruje i zapisuje parametry swiezo podlaczonego akumulatora tzw. dane historyczne potrzebne do poprawnej estymacji parametrów SOC/SOH i SOF.

Parametr BATT_SOC=0% to zaraz po procesie ładowania odczyty tego parametru moga byc nieprawidlowe. Dlatego trzeba uwazac z jego interpretacja. Dokladnosc wskazania to ok +-10% a czas ustalania to 1.5h a w niektorych przypadkach 4h (zaleznie od sensora).

Wg rozpiski KMBak nie jest to warunek konieczny, bo przy BATT_SOC=0% byly przypadki, ze systemy dzialaly.

W celu zdiagnozowania zrodla problemu trzeba stopniowo odcinac kolejne stopnie, czyli zacząć od sprawdzenia akumulatora odpietego (najlepiej aerometrem i testerem, czyli dokonac pomiaru napiecia i rezystancji wewnerznej akumulatora). Ten pomiar jest tez dosc istotny w kontekście wyliczania prawidłowych parametrów aku.

Nastepnie sprawdzić zachowanie z czujnikiem baterii. Czujnik pobiera 15mA w stanie pracy i 120uA w stanie uspienia. Jak wspomnialem czujnik ten dokonuje pomiaru napiecia, pradu i temperatury. Na ich podstawie dokonywana jest kalkulacja rezystancji wewnetrznej akumulatora oraz parametrow SOC/SOH/SOF jak wspomnialem z uwzglednieniem danych historycznych (w przedziale czasowym) oraz wplywu temperatury. Kalkulacja ta moze odbywac sie w samym sensorze lub/i module zarzadzania energia. Tutaj jest problem, ale zakładając, ze w sensorze to jest on nastepnym podejrzanym.

Z ew. wymiana aku EFB na inny typ np AGM bym uwazal, gdyż algorytmy czasami korzystaja z modeli baterii, ktore zawieraja czasami dane tablicowe dla konkretnego modelu np. zaleznosc gestosci celi od temperatury.

Alternator sterowany jest inteligentnie tak jak opisano na rosyjskiej stronie, czyli parametry ladowania baterii sa dopasowywane. Stad nie nalezy sie dziwić, ze prad ladowania sie zmienia.

W skrocie podsumowując to z jednej strony dokumentacja serwisowa wspomina o progu działania BATT_SOC=65-67% a z drugiej strony wg obserwacji dla BATT_SOC=0% podobno systemy moga działać. Zmienia sie za to prad ladowania. Stoi to troche w sprzeczności i wygląda tak jak pisałem poprzednio, ze mamy inny warunek logiczny kiedy BATT_SOC=0%. Jak bede mial wiecej czasu to moze dorzuce dodatkowe informacje o kalkulacji parametrow aku oraz aku. Jest tu pare ciekawych podstawowych informacji jak np. estymacja parametrow aku podczas rozruchu akumulatora i analiza czasu rozruchu (znowu dane historyczne zapisane w pamieci). Nie wiem, czy akurat ta metoda jest konkretnie wykorzystywana w przypadku tego rozwiazania, ale ogolnie zanim dostaniemy wynik np SOC to dokonywana jest kilka metod pomiaru w zaleznosci od warunków z odpowienia korekta.


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: So, 10 lis 2018, 10:14 
Avatar użytkownika
Stały bywalec
Offline
Od: 23.07.2016
Posty: 861
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
Limo ciekawe spostrzeżenia, i z nimi nie dyskutuje. To ze zmienia sie prad ladowania mnie nie dziwi. Nie dziwi mnie tez ze w pewnych przypadkach spada. Na tym chyba powinno polegac inteligentne zarzadzanie energia. Ale nie rozumiem, dlaczego prąd ladowania spada gdy teroretycznie akumulator wymaga doładowania. U mnie przez ponad 6 miesięcy Forscan pokazywal SOC 0% a systemy dzialaly przez pewien czas. Tzn od odbioru z ASO po obsłudze i naladowaniu akumulatora. Wystarczylo to na ok 1, 5 miesiaca. Potem SOC 0% a systemy przestaly dzialac. Wymiana akumulatora w marcu 2018 i zastosowanie jakies procedury w ASO spowodowala ze po pewnym czasie SOC było większe niż zero tzn wahalo się od 89% do 78% ale systemy dzialaly. Az do września tego roku nie monitorowałem tego i dopiero we wrzesniu przestaly sytstemy dzialac a SOC z Forscana jest na poziomie 55%-58%.
Jeśli jesteś zainteresowany i podasz mi ( prv) swój email adres to mogę przeslac ci wykres z natężenia, napięcia i SOC w funkcji czasu. z ostatnich. Tu nie potrafie tego wkeic.

-- Dodano: 10 listopada 2018, o 10:14 --

Taka jeszcze ciekawostka. Dziś rano po uruchomieniu Forscan pokazał SOC 52% prąd szybko spadł do 1A. Przejechalem kilkanaście km. Oczywiście ani I-Stop ani I-Eloop nie działały. Postój trwał ok 4 minut i ponownie uruchomiłem silnik. SIC nadal 52%. Gdy ruszyłem i musiałem po paruset metrach zwolnić zauważyłem ze I-Eloop zaczął się ładować. Tzn zakładam ze się ładuje skoro na ekranie MZD przybywa podświetlonych słupków. Przejechałem ok 40 km i cały czas I-Eloop działał. I-Stop nie. SOC52% i prąd ładowania po minucie od uruchomienia ustala się na 1A. Na MZD status I-Stop niegotowy i tylko ikonka akumulatora jest wygaszona.

_________________
Czy Mazda da się polubić? :idea:
Mazda 6 po naprawie w ASO Obrazek


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: So, 10 lis 2018, 11:13 
Wtajemniczony
Offline
Od: 14.01.2017
Posty: 197
Rok produkcji: inny
Generacja: Nie mam M6
Silnik: -
Skrzynia: MT
Wersja: -
@Peterka47: Na na razie probuje usystematyzowac wiedze na podstawie dokumentacj i zrozumiec caly ten system. Moze sie okazac, ze to nie system ladowania jest problemem a sam sensor ma problem w specyficznych warunkach co ma dalszy wplyw na ladowanie aku. Immobilizer Omega tu nie pomaga, bo jest to dodatkowy uplyw pradu a sensor baterii prawopodobnie wzbudza sie automatycznie na postoju co jakis czas i dokonuje pomiaru U/I/T. Wertujac informacje na temat sensor i szukajac analogii podobne rozwiazanie ma od dawna BMW: https://bimmerscan.com/bmw-intelligent- ... ensor-ibs/

"When the vehicle is stationary, the IBS is programmed to wake up every 14 sec. and makes the required measurements within approx. 50 ms in order to save power. The measured values from the IBS are provided to the DME by way of the Binary Serial Data Interface (BSD) to calculate the State of Charge and State of Health for the battery.

State of Charge (SoC) is a calculated condition showing the current charge of the battery. SoC is used during key ”OFF” periods to insure the battery maintains a sufficient charge to start the engine at least one more time.
State of Health (SoH) tracks the history of the battery. Charge/dis-charge cycles and times are monitored. SoH helps the DME determine the proper charging rates and anticipated battery life. Internal resistance of the battery is calculated by the IBS from the current and voltage dip during engine start. The values are forwarded to the DME to calculate the SoH of the battery.

Software contained in the microprocessor of the IBS utilizes the measured values to calculate the State of Charge (SoC) of the battery during vehicle sleep mode and compares this information with that received from the DME/ECM pertaining to the battery SoC/SoH, during the period of time between engine “OFF” and deactivation of the DME main relay.

The current SoC/battery data is stored in the IBS every 2 hours over a 6 hour time frame, providing 3-2 hour snapshots of battery SoC information. The stored information/snap-shot data is overwritten every 6 hours. Whenever KL15 (Ignition ON) is activated the IBS updates the DME with the current closed circuit histogram/battery status information, by way of the BSD. Upon obtaining updated information the DME evaluates the new data and if a closed-circuit current draw is identified a fault will be stored in the fault memory of the DME."


Mamy tu nieco inne nazewnictwo, ale sensor w BMW wybudza sie i dokonuje pomiaru co 14 sekund przez 50ms. Parametr SOC jest używany, aby zapewnić gwarancję kolejnego rozruchu a parametr SOH wykorzystuje dane historyczne (w przedziale czasowym) analizujac cykle ladowania/rozladowania. Rezystancja wewnetrzna baterii jest wyliczana na podstawie spadku napiecia podczas rozruchu. Mikrokontroler w czujniku IBS wylicza parametr SOC na podstawie pomiarow w trybie uspienia (pojazd na postoju) i porownuje z wartoscia SOC wyliczona przez osobny modul (w naszym przypadku pewnie PCM). Dane zapisywane sa w czujniku IBS co 2 godziny w przeciagu 6 godzin wykonujac 3-2h zapis danych dotyczacych parametrow aku (w tym SOC). Ilekroć zaplon jest zaloczony dane te przesylane sa do modulu zarzadzania energia (PCM). Wg noty serwisowej BMW, jezeli BATT_SOC utrzymuje sie na poziomie 30-40% przez 5 dni akumulator ulegl zuzyciu / degradacji (powinien byc wymieniony)

Czujniki roznia sie obudowa i sa tez rozne generacje, ale idea wydaje sie podobna. Zreszta Hella wspoltworzyla rozwiazanie z BMW.

Jeszcze powracając do BATT_SOC=0% to wg dokumentacji do CX5 zaraz o ladowaniu system potrzebuje od 6h do 48h, aby chemia w baterii sie uformowala i wtedy dopiero mozna otrzymać poprawny wynik SOC. Dlatego to wskazanie jak widać nie powinno Was dziwic natomiast otwarta kwestia jest jak dlugo ten stan sie utrzymuje.

Wg noty serwisowej Mazdy 6: http://nema.club/2014wsm/workshop manual/n6w01/html/id0102s6401000.html

"The current sensor sends a battery charge/discharge value to the PCM via the front body control module (FBCM). If the accumulated charge/discharge value exceeds the specified value, the PCM determines battery deterioration. In this case, the PCM determines a malfunction in a battery-related part and stores a DTC."

Sensor baterii komunikuje sie z modulem PCM (PowerTrain Control Module) poprzez modul FBCM.


Ostatnio edytowano So, 10 lis 2018, 11:26 przez limo, łącznie edytowano 1 raz

 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: So, 10 lis 2018, 11:19 
Avatar użytkownika
Nałogowiec
Offline
Od: 10.01.2016
Posty: 1208
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: dolnośląski
Kurde fajnie, że ktoś z wiedzą techniczną zaglądnął w temat.

A co myślisz o sytuacjach kiedy w niewyjaśnionych okolicznościach BAT_SOC spada w ciągu, np. nocy, o kilka lub kilkanaście %? Bo to uważam jeden z większych problemów i winowajce w moim przypadku. Przez dwa tygodnie np. może być wszystko ok - spadki dobowe 1-3% odrabiane przez normalne użytkowanie, a potem jedna noc i sru - np. 10% odparowuje. <o0>

Też mam Omegę, ale ponoć odpływ prądu po uśpieniu auta jest w normie (co potwierdza spadek % dobowy).

_________________
Konrad Maksymilian Bąk <pucu> >> Moja Szóstka <<
Obrazek


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: So, 10 lis 2018, 11:52 
Wtajemniczony
Offline
Od: 14.01.2017
Posty: 197
Rok produkcji: inny
Generacja: Nie mam M6
Silnik: -
Skrzynia: MT
Wersja: -
W poprzednim poscie pisalem o tym, ze duzy uplyw prądu na postoju po pewnym czasie od zamkniecia auta i uspieniu systemow normalny nie jest. Spadek SOC w wyniku samorozladowania powinien oscylowac wokol tego co podaje Mazda, czyli 1,16% na dzien a ja wyliczylem wariant nieoptymistyczny, czyli 3% z dodatkowym alarmem, ktory ciagnie ciurkiem 150mA w stanie uspienia przez 12h. Jezeli stopień samorozladowania przekracza norme serwisowa a serwis lub importer macha reka to ignoruje szczegoly i nigdy nie dojdzie do celu, czyli rozwiazania problemu. To co mnie martwi to sentencja w dokumentacji serwisowej a właściwie biuletynie technicznym:
[url=https://www.rx8club.com/attachments/general-automotive-49/183428d1333530173-mazda-tsb-cx-5-i-stop-battery-maintenance-during-storage.pdf]

"DESCRIPTION “i-stop”, newly established together with SKYACTIV engine, operates as it’s designed only when the battery operable capacity (SOC: State of Charge*1) is on or more than 68.4%.*2. On the other hand, the battery is discharged during storage due to parasitic draw and self discharge. Therefore the battery maintenance during storage is essential to have the customer enjoy i-stop function from the beginning of new vehicle driving. Besides, due to its unique design of SKYACTIV with i-stop, inspection and charging procedure is different from ordinary models. Therefore all Distributors and Dealers are requested to follow the “battery maintenance points during storage”. Thoroughly follow the procedure described below as a part of new vehicle handling. *1: The battery operable capacity is read from BATT_SOC, the PID newly established for i-stop battery. *2: Frequency and/or operation time of i-stop is reduced when SOC gets less than 75%. To prioritize the battery charge, i-stop is disabled when SOC gets less than certain level."

Odnosnie Twoich podejrzen - uplyw prądu musi byc na niewielkim poziomie, bo w przeciwnym razie dane historyczne SOC/SOH/SOF beda wyliczone nieprawidlowo. To jest jak punkt startowy z ktorym sa porownywane przyszle wartosci i oczywiscie algorytm w mikrokontrolerze uwzględnia pomiar bledu i porownywane parametry sa rownolegle na kilka sposob, aby zabezpieczyc sie przed bzdurna lub nieprawidlowa wartoscia. Procedura inicjalizacji czujnika to nie tylko zapisanie jego ID i zarejestrowania przez pozostale moduly (zabezpieczenie przed nieautoryzowanymi podzespolami) a wlasnie wyliczanie wartosci swiezego (nowego) akumulatora.

Jezeli podejrzewasz nadmierne samorozladowanie aku to jak wspomnialem wpierw musisz sprawdzic sam akumulator odpiety. Jak bedziemy wiedziec, ze jest sprawny, czyli wyniki aerometru i testera sie pokryja mozna szukac dalej. Inaczej mozna szukac bez konca przyczyny. Przy okazji znowu: samorozladowanie aku jest normalnym zjawiskiem, o ile jest na racjonalnym poziomie stosownie do wieku i zuzycia akumulatora. Tutaj problem moze być o tyle, ze czasem pewne zjawiska pojawiaja sie dopiero po obciazeniu akumulatora, ale wierze, ze tester i pomiar cel dadza wiarygodne wyniki.


Ostatnio edytowano So, 10 lis 2018, 12:20 przez limo, łącznie edytowano 4 razy

 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: So, 10 lis 2018, 12:04 
Avatar użytkownika
Nałogowiec
Offline
Od: 10.01.2016
Posty: 1208
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: dolnośląski
Ale moim zdaniem to nie jest faktycznie upływ, tylko jakiś bład. Pojawial (raz czy dwa) sie tez z wyłączona (ale nie odpietą) Omegą. Podobbe obserwacje ma jeszcze kilka osob. Albo akumulatory są jakies trefne albo juz sam nie wiem.

_________________
Konrad Maksymilian Bąk <pucu> >> Moja Szóstka <<
Obrazek


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: So, 10 lis 2018, 13:07 
Wtajemniczony
Offline
Od: 14.01.2017
Posty: 197
Rok produkcji: inny
Generacja: Nie mam M6
Silnik: -
Skrzynia: MT
Wersja: -
KMBak: to prawdopodobnie nie wina aku, ale jezeli napiecie gwaltownie spada w danym okresie czasu to sensor nie ma jak poprawnie wyliczyc SOC a wg dokumentacji serwisowej Mazdy ten parametr powyzej progu 68,4% zalacza iStop i iEloop a dopiero przekroczenie 75% zapewnia normalne dzialanie tych systemów. By zmierzyc parametry aku mozna uzywac kilku technik, ale w wiekszosci z nich przewija sie parametr zwany OCV, czyli pomiar napiecia aku bez obciazenia po pewnym czasie od zgaszenia silnika i zamkniecia auta. Problem tym, ze ciezko zmierzyc ten parametr dobrze najlepiej dokonac pomiar napiecia wypietego akumulatora. Gdy jest w samochodzie zawsze jest jakis odbiornik (chocby ten nieszczesny sensor pobiera prad). Jezeli masz obawy o stan aku to jedyna droga to wypiac go i sprawdzic. Innej drogi nie ma. Szkoda narzekać na cos co moze byc dobre a przypominam, ze jeden bug zwiazany z bledem baterii w firmware do PCM juz byl przez Mazde poprawiany, wiec bugi w kodzie to normalka, ale je tez latwo poprawic. Trudno mi uwierzyć, zeby Mazda zle dobrala prad ladowania, bo przeciez dostawca aku sugeruje optymalne parametry pracy. Dla firmy to sa koszty, gdyby aku padalo milionom uzytkownikow na calym swiecie po 3 miesiącach.

Powracajac do sensora, czyli IBS to bazuje on na ukladzie NXP (dawniej Freescale):
https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/MM9Z1_638D1.pdf

Dokladniejszy opis dzialania: http://www.eenewsautomotive.com/content/efficient-management-lead-acid-batteries-micro-hybrid-vehicles

Procedura inicjalizacji sensora: https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_ ... 00900.html

"• It is necessary to leave the battery undisturbed for 5 min or more because the voltage is not stabilized, depending on the battery usage condition, and the PCM cannot determine the “BATT_SOC” value correctly."

"If a vehicle with an i-stop non-operation condition is brought in, the malfunction will not be resolved by simply performing the battery condition initial learning (i-stop learning). Verify the PID “BATT_SOC” value and if the value is less than 75%, recharge the battery (6-hour normal recharge at 10A recharge current). (See BATTERY RECHARGING [SKYACTIV-G 2.0].)"
https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_ ... 00700.html

Jezeli SOC jest poniżej 75% to serwis musi aku doladowac przez 6h pradem 10A. Inaczej procedura nauczania do kosza.

"• If the BATT_SOC value is 75% or more, the battery condition learning (step 2 to 10) can be completed smoothly."

W wielu miejscach dokumentacji Mazdy sa drobne wzmianki, ze poziom napiecia aku musi byc stabilny, aby orzeł wylądował.


Ostatnio edytowano So, 10 lis 2018, 13:10 przez limo, łącznie edytowano 1 raz

 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: So, 10 lis 2018, 13:10 
Avatar użytkownika
Stały bywalec
Offline
Od: 23.07.2016
Posty: 861
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
Limo to jeszcze raz co zarzadza I stop jak SOC jest 0%? U mnie za każdym razem I-stop ozywa jak się naladuje akumulator zewnętrznym prostownikiem lub wstawi fabrycznie nowy akumulator. Jak sam pisales na wyliczenie SOC potrzeba ok 2 dni. A w tym czasie systemy dzialaja. U nie nie chca sprawdzic czujnika I stop przez jego wymiane. Twierdza ze czujnik jest sprawny. Bo nie ma zadnych kodow bledow. Obecny akumulator ma 7 miesięcy. Na poprzednim akumulatotrze przejezdzilem tez ok 7 miesięcy . |SOC caly czas bylo0% a po wstawieniu do samochodu ( lipiec 2017) systemy dzialaly a już we wrześniu przestaly. Dodam ze wtym czasie dużo jezdzilem.

-- Dodano: 10 listopada 2018, o 13:10 --

10 listopada 2018, o 13:07 limo napisał(a):
"• It is necessary to leave the battery undisturbed for 5 min or more because the voltage is not stabilized, depending on the battery usage condition, and the PCM cannot determine the “BATT_SOC” value correctly."

"If a vehicle with an i-stop non-operation condition is brought in, the malfunction will not be resolved by simply performing the battery condition initial learning (i-stop learning). Verify the PID “BATT_SOC” value and if the value is less than 75%, recharge the battery (6-hour normal recharge at 10A recharge current). (See BATTERY RECHARGING [SKYACTIV-G 2.0].)"


Limo skad jest ta informacja?

_________________
Czy Mazda da się polubić? :idea:
Mazda 6 po naprawie w ASO Obrazek


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: So, 10 lis 2018, 21:05 
Wtajemniczony
Offline
Od: 14.01.2017
Posty: 197
Rok produkcji: inny
Generacja: Nie mam M6
Silnik: -
Skrzynia: MT
Wersja: -
Skoro BATT_SOC=0% a dzialaly Wam systemy to jak pisalem w kodzie jest prawdopodobnie wykonywane dla tego warunku porownanie innych parametrów a mikrokontroler uwzglednia, ze nie ma jeszcze warunkow do jego poprawnego wyliczenia (czas, stabilnosc napiecia, temperatura). Mimo to na podstawie pozostalych parametrow lub wyliczenia zapasowego tymczasowego SOC w innym module inna metoda i danych historycznych moze byc zalaczony wybrany tryb i system dziala normalnie. W czujniku BMW gdy sensor ma problem z kalkulacja zwraca odpowiedni komunikat, ze stan jest nieustalony (zero w Mazdzie jest mylace).

viewtopic.php?p=261583#p261583
http://nema.club/2014wsm/service%20highlights/books/n6w13/html/id131704500000.html
http://nema.club/2014wsm/service%20highlights/books/n6w13/html/id131704500000.html#id13170450000010

Tryby pracy zmieniane sa przez modul przetwornicy DC DC, gdzie mikroprocesor (CPU) jest sterowany z modulu sterowania silnikiem (PCM). Przy czym to jest siec, wiec moduły moga komunikowac sie wzajemnie, ale nadrzedna jednostka decyzyjna jest PCM, wiec zalacza alternator ladujacy iEloop i mowi do modulu DC DC zalacz np tryb 7my iEloop laduje aku. Logika sterowania jest taka jak na diagramach, choc na niektorych pojawia sie dodatkowy modul FBCM i widok baterii superkondensatorow zamiast czarnej skrzynki. To co sie zmienia to wlasnie wejście w dany warunek w kodzie zaleznie od odczytu z sensorow.

Czujnik baterii to jak kazda dzisiejsza elektronika hardware + software. Tak samo jak Mazda znajduje bledy w swoim oprogramowaniu do PCM tak samo problem moze lezec w kodzie mikrokontrolera sensora baterii. Zakladajac, ze aku masz dobre a kalkulacja SOC odbywa sie takze w sensorze to jest drugi element jaki powinno sprawdzic ASO np. podmieniajac czujnik a jak masz dosyc ASO kup sam i niech Ci go zamontuja na probe. Pytanie otwarte, czy czujnik mozna zaprogramowac w ASO, czy tez producent sensora sie zabezpieczyl i trzeba wymienic caly czujnik z nowym firmware.

Na logike - skoro system dziala pomimo buga w kodzie i nie zglasza bledow to jak mozna go wykryc diagnostyka? :) Bledne kolo a to, ze czegos nie widac, bo nie ma kodu to nie oznacza, ze problemu nie ma, bo moze byc i najczęściej w kodzie i to dobrze, bo kod mozna dosc latwo poprawic i rozeslac latke.

Trzeci podejrzany to bug w kodzie modulu PCM i dlatego ładowanie odbywa sie nieprawidlowo (zakladam na razie, ze hardware jest ok). By do tego dojsc najlepiej wyeliminowac ew. wade baterii i czujnika.

Co mozecie zrobic: znalezc osobnika, ktory tez ma 6tke tej samej generacji (najlepiej nowsza) i wersji wyp., ale nie ma tego problemu co Wy. Jezeli Wasz kolega ma Forscana to mozecie porownac wersje HW i FW modulu sensora baterii, PCM, FBCM o ile sa widoczne. Jezeli nie to poproscie ASO niech Wam zczytaja i porównajcie roznice. Jezeli zobaczycie nowsza rewizje softu u kolegi (haha czasem starsza, ale dzialajaca ;P) to juz wszystko bedzie jasne. Jezeli roznica wyjdzie w rewizji HW np ten sam modul bedzie Rev 03 a u was Rev 02 to tez mozna domniemywac, ze jednak cos bylo nie tak skoro wyszla nowa :)

Linki zalaczam, ale moga pochodzic od różnych modeli Mazdy, wiec moga byc zawsze jakies minimalne roznice np. w wartościach liczbowych (zawsze mozecie odszuksc ten sam rozdzial serwisowki i porownac).

-- Dodano: 10 listopada 2018, o 19:32 --

Troche o alternatorze:
http://nema.club/2014wsm/service%20highlights/books/n6w13/html/id131704501000.html

Obrazek
With the adoption of i-ELOOP, a variable voltage type generator has been adopted which generates 12 to 25 V. 12 to 25 V is generated according to the vehicle conditions to charge the capacitor (i-ELOOP)."

http://www.mcx5.org/generator_control_skyactiv_g_2_0_-1183.html

"During deceleration fuel-cut, the PCM increases the generator voltage and stores electricity in the battery. At times other than deceleration, the PCM enables electric discharge from the battery to reduce the generator load.

Directly after the engine is started, the generator load is decreased by charging only to the necessary level according to the battery conditions in which the battery has not been charged to the maximum."

http://nema.club/2014wsm/service%20highlights/books/n6w01/html/id0140g0208900.html

"The battery condition is determined based on the current sensor signal and the target excitation current is calculated according to the battery condition. If the current sensor is malfunctioning, the target excitation current is calculated from the generator target output amount (determined by battery fluid temperature, engine speed, and vehicle speed), and the actual generator rotation speed."

"During deceleration fuel-cut, the PCM increases the generator voltage and stores electricity in the battery. In conditions other than deceleration fuel-cut, only the required amount of electricity is charged according to the battery status to lower the load to the generator. (with i-ELOOP)."

Widok calego systemu z modulem FBCM i PCM (komunikacja miedzy czujnikiem baterii a FBCM - pin 2E modulu FBCM):
Obrazek


http://nema.club/2014wsm/workshop%20manual/n6w01/html/id0102s6401100.html
Obrazek

"The current sensor detects the battery condition and sends the battery condition signal to the PCM via the FBCM. The PCM receives the battery condition signal from the current sensor and controls the battery. If the current sensor malfunctions, the battery is constantly charged because battery control is lost, which could cause the fuel economy to worsen.

The current sensor performs self-diagnosis on the battery voltage, battery fluid temperature and internal circuit, and if the PCM receives a malfunction signal from the current sensor, it stores a DTC."

Jeżeli ktos nie ma ładowarki a czuje, ze aku jest niedoladowane to mozna wypiac przewod idący z sensora baterii do modulu FBCM i wypiac go prowokując tym samym wygenerowanie bledu DTC P058A:00 [SKYACTIV-G 2.5] (nic sie nie zepsuje). W tym stanie akumulator bedzie doladowywany caly czas jak w tradycyjnym samochodzie (zwiekszy sie nieznacznie zuzycie paliwa). W tym stanie mozna wtedy odczytac Forscanem parametry aku (U/I/T/SOC). Jezeli BATT_SOC drgnie lub pokaze zamiast 0% jakakolwiek wartosc to oznacza, ze kalkulacje SOC przejal modul zarzadzania energia (PCM) biorąc wartość historyczna lub mierzac U/I w przetwornicy DC-DC. Bedzie to tez oznaczalo, ze pod tym samym parametrem widzianym przez Forscan sa nadpisywane dwie wartosci z roznych modulow i priorytet ma ten z sensora baterii. Jezeli przez dluzszy czas wciaz bedzie 0% to mozna zalozyc, ze sygnal podchodzi wylacznie z sensora baterii.


 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: So, 10 lis 2018, 21:34 
Avatar użytkownika
Stały bywalec
Offline
Od: 23.07.2016
Posty: 861
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
Limo , który to jest kabel z sensora baterii do modulu FBMC? Ten na czujniku na minusowej klemie?
A jeśli teraz mam ok 52% SOC i raczej codziennie spada mimo jazd to tez cos pomoze? Jak zresetować pamięć z tymi historycznymi danymi?

_________________
Czy Mazda da się polubić? :idea:
Mazda 6 po naprawie w ASO Obrazek


Ostatnio edytowano So, 10 lis 2018, 21:37 przez Peterka47, łącznie edytowano 1 raz

 Zobacz profil  
Cytuj  

administrator
PostNapisane: So, 10 lis 2018, 21:35 
Avatar użytkownika
Weteran
Online
Od: 20.05.2013
Posty: 7381
Rok produkcji: 2013
Generacja: III
Silnik: 2.0 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: MT
Wersja: SkyPassion
Region: dolnośląski
Innego tam nie ma. :)


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: So, 10 lis 2018, 21:50 
Avatar użytkownika
Stały bywalec
Offline
Od: 23.07.2016
Posty: 861
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
Jeszcze jedno pytanie. Po ostatniej wymianie akumulatora w marcu tego roku , miałem raz objaw ze oba systemy nie zadziałały. Byłem ASO i sprawdzili ze wszystko jest. Rzeczywiście było ok ale nie ładowali mi akumulatora bo samochód był u nich za krotko. Natomiast zrobili jakąś procedurę być może czegoś restartu ( pisze czegoś bo nie chcieli i nie chcą nic powiedzieć). Monitorując parametry na Forscanie zauważyłem duże zmiany BATT_CUR w zależności od jazdy. Przy hamowaniu było nawet na minusie. Wartości na minusie spadały do -20A. I potem było ok 20 - 30 A na plusie . Tak było przez czas. To samo z napięciem. Napięcie wahało się od 13,2V do 14,8 V. Teraz nic takiego nie obserwuje. Jedynie stały spadek SOC mimo codziennej jazdy ok 40-50 a nawet i 100 km . Dziś SOC jest 52%

_________________
Czy Mazda da się polubić? :idea:
Mazda 6 po naprawie w ASO Obrazek


 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1636 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 ... 55  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  



Samochody używane

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

skymiles v1.0.2 designed by Team -Programming forum-سيارات للبير . Upgraded to phpBB 3.0.14 by Kaczor.