Mazda 6 Forum
https://mazda6forum.pl/

System TPMS
https://mazda6forum.pl/viewtopic.php?f=47&t=2053
Strona 3 z 12

Autor:  bespartyjny [ Cz, 7 maja 2015, 16:54 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

To nie wiem , bo instrukcji nie czytałem , a wiadomości mam od handlowca.
W instrukcji nie opisują ?

Autor:  tatahani [ Cz, 7 maja 2015, 19:32 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

Pewnie opisują, ale w firmie jej nie mam. Dojadę, poczytam jak nie zapomnę. :)

Autor:  mirecsk38 [ So, 19 mar 2016, 15:04 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

tombien napisał(a):
Ok, Smok tyle teorii, teraz praktyka, którą dzisiaj przeprowadziłem osobiście w GJ. :)

Test przebiegał następująco:

1. W jednym z kół obniżyłem ciśnienie do 1 atm - rundka - po 1,2 km komunikat na desce.
Dopompowałem to koło z powrotem do ciśnienia, które było przed obniżeniem. Przejeżdżka, komunikat nie zniknął, musiałem się zatrzymać i wcisnąć magiczny przycisk. Otrzymałem komunikat, że ciśnienie jest monitorowane. Kontrolka zgasła.



Zrobilem podobny test, tylko ze w jednym mialem 1,7 i w ostatnich nagrzanych 2.6 i zaden komunikat. 2-3 tygodnie spowrotem rese4towalem system, boscze nikdy nemialem zadnego komunikatu ani po zmiane kol 17 na 16 i odwrotnie
Czy system signalizuje tylko pustom opone ? Bo 1 atm to juz chyba pusta guma

Autor:  Bezan [ So, 19 mar 2016, 15:14 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

Jestem już po kilku wymianach kół oraz jeździłem z ciśnieniem 2.3 jak i czasem zwiększałem do 2.5 / 3.0. Nigdy nie było żadnego komunikatu. Jakiś miesiąc temu odezwał się pierwszy raz. Okazało się, że w kole była śruba i delikatnie ulatywało powietrze. Spadło do ~1.3. Po naprawie wszędzie dałem 2.3 i zresetowałem.
Także większość czasu system działa a daje znać tak jak trzeba - gdy jest problem :)

Autor:  tombien [ So, 19 mar 2016, 20:32 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

mirecsk38 napisał(a):
Czy system signalizuje tylko pustom opone ? Bo 1 atm to juz chyba pusta guma

Na to wygląda. 1.7 to całkiem niemało powietrza jest. :)

Autor:  mirecsk38 [ So, 19 mar 2016, 21:13 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

z 1.7 zeszlem jescze na 1.5 i zadzialalo

Autor:  PIOTR [ So, 18 cze 2016, 19:58 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

to może ktoś mi odpowie czeka mnie zakup felg z oponami na okres zimowy
do kosztu mam doliczyć też nowe czujniki :?:

Autor:  mirecsk38 [ So, 18 cze 2016, 20:01 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

niema potrzeby czujnikow

Autor:  PIOTR [ So, 18 cze 2016, 20:26 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

dzięki ale czy na pewno bo w euromaster wciskali mi gadkę żebym nie zapomniał o czujnikach = brak wiedzy czy też próba wyciągnięcia kasy :arrow:

Autor:  mirecsk38 [ So, 18 cze 2016, 20:31 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

hmm, moze u fl jest potrzebne ? ale u przed fl modelu niema na 100% czujnikow

Autor:  shutter [ So, 18 cze 2016, 22:58 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

W żadnej GJ, zarówno przed i po FL nie ma czujników ciśnienia przy wentylach. Kontrola ciśnienia polega na tym, że koło o za małym ciśnieniu ugina się bardziej, czyli ma mniejszy promień, czyli obraca się szybciej. Komputer kontroluje prędkość kątową każdego koła na podstawie impulsów z czujników ABS. Jeżeli w dłuższym okresie czasu któreś koło zaczyna dawać więcej impulsów w stosunku do innych, komputer uznaje to za spadek ciśnienia. Analiza dlatego przeprowadzana jest w dłuższym okresie czasu, żeby uniknąć fałszywych alarmów spadku ciśnienia z powodu jazdy po łuku czy poślizgu. Starsze rozwiązania faktycznie bazowały na czujnikach montowanych wewnątrz opony przy wentylu, przesyłających informacje drogą radiową. Tak było w Mazdach GH.
Wciskanie czujników za 200PLN sztuka (od jakiegoś czasu kontrola ciśnienia w oponach jest obowiązkowym elementem wyposażenia produkowanych samochodów), to z jednej strony niewiedza o nowoczesnych rozwiązaniach (nie tylko Mazda stosuje sposób pomiaru oparty o czujniki ABS), ale i również próba wciskania kitu klientowi. Obstawiam to drugie.

Autor:  PIOTR [ So, 18 cze 2016, 23:23 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

to wszystko w temacie <brawo>
trzeba udać się do kompetentnych ludzi :wink:

Autor:  Huncwot [ Śr, 13 lip 2016, 08:33 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

Może mi ktoś przypomnieć jak działają czujniki ciśnienia w oponach? Jadę sobie, przebijam oponę (a więc nagle koło zostaje bez powietrza) i mam na desce informację. A co w sytuacji gdy powietrze schodzi z koła powoli? Powinna być jakaś informacja czy system nie jest aż tak czuły? Wczoraj dotelepałem się do kompresora z 0,7 bara w jednym kole - dobrze że miałem blisko. Ostatnia kontrola "wizualna" była w niedzielę - dziennie znikało mi jakieś 0,8 bara.

Autor:  ace2 [ Śr, 13 lip 2016, 08:53 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

Dobre pytanie, nawet jest pstryczek z lewej strony z oponą i jak się go naciśnie to co powinno się dziać?

Autor:  KMBak [ Śr, 13 lip 2016, 09:08 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

Huncwot napisał(a):
jak działają czujniki ciśnienia w oponach


Kontrola ciśnienia odbywa się pośrednio. Przez czujniki ABS badana jest prędkość obrotowa koła względem prędkości pojazdu. Jeśli koło kręci się szybciej = ma mniejsze ciśnienie = komunikat.

Czułość systemu powinna wyhaczyć tak znaczny spadek ciśnienia. Inna sprawa, że napisałeś, że wizualna kontrola w niedzielę. Znaczy nie wiesz tak naprawdę jakie ciśnienie było w kole w niedzielę, tylko na oko było ok? To nie wiesz ile dziennie schodziło tak naprawdę...

ace2 napisał(a):
pstryczek z lewej strony z oponą i jak się go naciśnie to co powinno się dziać


Odsyłam do instrukcji. "Pstryczek" jest do skalibrowania systemu - jeśli np. pojawia się komunikat a jesteśmy pewni, że ciśnienie jest ok.

Autor:  shutter [ Śr, 13 lip 2016, 09:13 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

Czujników ciśnienia w GJ nie ma. Jak to działa, opisałem kiedyś tutaj.
System działa w sposób ciągły i nie ma potrzeby naciskać przycisku, żeby go zaktywować. Przyciski jest chyba tylko do resetu systemu.
Dlaczego Ci nie pokazało spadku ciśnienia, nie wiem, bo system w swoich założeniach powinien taką sytuację wykrywać. Być może spadek nie był wystarczający i za powolny, nie zagrażający od razu bezpieczeństwu jazdy. System monitoringu głównie na za zadanie poinformować Cię, że jedziesz na flaku, co w przypadku opon run-flat dla niektórych kierowców jest nie do zauważenia, przez co może stanowić duże zagrożenie (np. poprzez brak redukcji prędkości). Z drugiej strony niektórzy zgłaszają zadziałanie sygnalizacji po zmianie opon lato/zima, kiedy następuje niewielka zmiana średnicy koła wynikająca z innego profilu założonych opon. Ciężko w sumie wyrokować, przy jakim spadku ciśnienia system zareaguje, bo to zależy od właściwości samej opony. Jedna przy tym samym spadku ugnie się mniej, inna więcej.

Autor:  Huncwot [ Śr, 13 lip 2016, 09:19 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

KMBak napisał(a):
Kontrola ciśnienia odbywa się pośrednio.

Użyłem skrótu myślowego. Sensu mojego pytanie to nie zmienia.

KMBak napisał(a):
Czułość systemu powinna wyhaczyć tak znaczny spadek ciśnienia. Inna sprawa, że napisałeś, że wizualna kontrola w niedzielę. Znaczy nie wiesz tak naprawdę jakie ciśnienie było w kole w niedzielę, tylko na oko było ok? To nie wiesz ile dziennie schodziło tak naprawdę...


Jasne, że nie dam sobie ręki odciąć ze było dokładnie 2,4. Dla auta stojącego na płaskim wszystkie koła wyglądały tak samo. Wczoraj tylko to jedno musiałem dopompować. Czy więc było 2,4 i schodziło dziennie po ~0,8 czy (odpowiednio) 2,0 i 0,6 to nie ma już znaczenia. Zastanawia mnie czemu czujniki nie zareagowały (jeśli w ogóle powinny).

Autor:  shutter [ Śr, 13 lip 2016, 09:28 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

I jeszcze jedno: przy małych spadkach ciśnienia system nie od razu to wykrywa, potrzebne jest przejechanie pewnego dystansu. Pewnie do tego jeszcze w miarę prostego, żeby nie fałszować wskazań różnicą prędkości kątowej kół zewnętrznych/wewnętrznych na zakrętach. W sytuacji gdy spadek ciśnienia w oponie ma największe znaczenia dla bezpieczeństwa, czyli np. szybka jazda po autostradzie czy ekspresówce, takie założenia nie są trudne do spełnienia (długie i proste odcinki).

Autor:  gzesiolek [ Śr, 13 lip 2016, 09:37 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

Huncwot, system może nie jest czuły i idealny, ale w czasie jazdy z 0,7bara w jednym kole powinien Ci wyrzucić ikonkę "podkówki" z wykrzyknikiem na zegarach... Wystarczy kilkaset metrów...
Oczywiście należy pamiętać, że system nie wykryje spadku ciśnienia podczas postoju, a jedynie po pokonaniu min. 0,5km ze zbyt małym ciśnieniem...

Autor:  tombien [ Śr, 13 lip 2016, 11:48 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

shutter, opisałeś, ale ja zrobiłem testy tego systemu 2 lata temu, czyli jak to działa w praktyce. Jak ktoś nie czytał, to proszę: viewtopic.php?p=87207#p87207

Autor:  KMBak [ Śr, 13 lip 2016, 12:01 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

Widać, że system jest nieco ułomny. Pamiętajmy też, że nie każda zmiana ciśnienia w kole powoduje zmianę jego obwodu, a to dla systemu jest źródłem wiedzy. Mając na uwadze przeprowadzony eksperyment, może być, że system porównuje prędkości obrotowe między wszystkimi kołami (lub na osi?!) i typuje jako problem, gdy jedno koło odstaje prędkością obrotową. W przypadku zmian na większej ilości kół może uznawać efekt za zamierzony.

Autor:  ace2 [ Śr, 13 lip 2016, 12:06 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

Słabo z porównywaniem. Jak masz opony na 5 osób i autostradę to tył jest 3.2 bara a przód 2.5. Jest duża różnica.

Autor:  shutter [ Śr, 13 lip 2016, 12:20 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

Czytaj ze zrozumieniem: system nie mierzy bezpośrednio ciśnienia w oponie, jak to było w GH. Tylko analizuje czy któreś koło nie obraca się szybciej na skutek mniejszej średnicy wywołanej spadkiem ciśnienia i większym w związku z tym ugięciem opony pod obciążeniem.
Natomiast zróżnicowanie ciśnienia w oponach przód/tył jest podyktowane tym, że przód masz mocniej obciążony z powodu obecności silnika. Normalne jest, że przy tym samym ciśnieniu bardziej dociążona opona będzie bardziej się uginać od nieobciążonej. Większe ciśnienie z przodu ma to wyrównać i powodować, że opony będą zachowywać podobną średnicę.
Z tego samego powodu, żeby opony nie były zbyt ugięte, w przypadku dociążonego samochodu producent zaleca zwiększenie ciśnienia we wszystkich kołach.

Autor:  KMBak [ Śr, 13 lip 2016, 12:34 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

No właśnie.
Odrębną sprawą jest to, że opona która powinna prawidłowo pracować (optymalne ugięcie) na ciśnieniu np. 2.4 po wpompowaniu 3.3 nie będzie większa. Ale przy za dużym obciążeniu na 2.4 się ugnie - "czujnik" zadziała (pomiar obrotów powinien wykazać problem szybciej obracającego się koła)*.

"Puste" auto z oponami w zalecanym ciśnieniu będzie miało takie samo ugięcie gumy jak auto przygotowane na "pełne obciążenie" z maksymalnym dopuszczalnym ciśnieniem. A zatem i komunikatów o zmianach ciśnienia w tych zakresach nie będzie.

A tak na marginesie. Jeśli auto ma napompowane koła do zalecanego ciśnienia to nawet pełne obciążenie nie zmieni ugięcia opon, a zatem nie zmieni ciśnienia wewnątrz nich. (wg moich eksperymentów na poprzednim aucie*).
Większe ciśnienie w kołach dla pełnego obciążenia ma gwarantować bezpieczeństwo w razie "W" i chronić felgę na dziurach.

Autor:  sinyflou71 [ So, 25 mar 2017, 18:41 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

A ja wczoraj jechałem na zestawie zimowych kół właśnie na letnią zamianę (oba zestawy 19/45/225). Jeżdżę na ciśnieniu 2,5 bar. Dawno nie sprawdzałem ciśnienia więc zakładam po tym co tu przeczytałem, że spadło mi gdzieś ciśnienie, ale. Dziś rano wymieniłem całe koła. W serwisie nabili we wszystkie 4 po 2,5 bar. Przejechałem 100km i ten żółty graficzny komunikat nie znika. Próbowałem w setting wyłączyć przypominanie na OFF, zmieniać liczbę miesięcy co które ma mi przypominać. Nic, sygnał pisczy przy włączaniu silnika i kontrolka świeci. Poza tym raz mam w "settings" pełną listę gdzie wchodzi się w "maintenance" > "Tyre pressure", a raz tylko 4 pozycje i wogóle nie mogę się dostać do "Tyre pressure". Proszę o info jak szybko wyłączyć ten komunikat? Obniżyć wszędzie do np. 2,3 bar? I o jakim przycisku resetu piszecie poi lewej stronie?

Autor:  tombien [ So, 25 mar 2017, 20:17 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

Przycisku, który powoduje, że komputer mierzy sobie obwód kół i od tego momentu może pilnować ciśnienia w kołach.

Autor:  milek [ Śr, 26 kwi 2017, 20:39 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

Czy w GL 2017 tez nie ma czujnikow cisienia?

Autor:  Wedrowiec [ Cz, 27 kwi 2017, 00:24 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

Musi być bez czujnika ciśnienia nie możesz sprzedać auta w UE.
Inna sprawa co rozumiesz przez czujnik. W każdym razie od 2016 każde nowe auto musi mieć czujnik "ciśnienia" w jakiejś formie.

Autor:  KMBak [ Cz, 27 kwi 2017, 05:45 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

Pośrednio przez ABS jest.

Autor:  shutter [ Cz, 27 kwi 2017, 14:55 ]
Tytuł:  Re: System TPMS

Wedrowiec napisał(a):
Musi być bez czujnika ciśnienia nie możesz sprzedać auta w UE.

Nie musi. Musi mieć system monitorowania ciśnienia, a to nie jest jednoznaczne z obecnością czujników ciśnienia, jak to mamy w systemach pośrednich, opartych na ABS, tak jak jest w GJ. I oczywiście chodzi o auta nowe, wyprodukowane po wejściu dyrektywy. Inne sprzedawać w UE bez TPMS'u można :wink:
Tak wiem, ale nie mogłem się powstrzymać :zawrotglowy:

Strona 3 z 12 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/