Teraz jest So, 27 kwi 2024, 14:20

Strefa czasowa: UTC + 1



 
 


Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 344 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 8, 9, 10, 11, 12
  Drukuj Poprzedni | Następny 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: System TPMS
PostNapisane: Pn, 27 lis 2023, 16:34 
Avatar użytkownika
Nałogowiec
Offline
Od: 19.05.2018
Posty: 1031
Rok produkcji: 2018
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: małopolski
Zamieszczę to info bo rozumiem, że w starszych rocznikach jest to powiązane z systemem sprawdzania prawidłowego ciśnienia.

ABS wie, które dokładnie koło kręci się z jaką prędkością. Każdy czujnik ABS ma swoje określone stałe miejsce, a więc po polsku pozycje LP, PP, LT i PT.

To można także sprawdzić w Forscan odczytując PID`y:

1) ABS.WSPD_SEN_LF – prędkość koła (lewy przedni)
2) ABS.WSPD_SEN_RF – prędkość koła (prawy przedni)
3) ABS.WSPD_SEN_LR – prędkość koła (lewy tylny)
4) ABS.WSPD_SEN_RR – prędkość koła (lewy przedni)

Możemy więc sprawdzić poprawność działania czujników ABS, odczytać prędkość każdego z kół i na przykład porównać z aktualną prędkością pojazdu, PID:

ABS.VSPD – prędkość pojazdu

Pasywny system kontroli ciśnienia w ogumieniu działa właśnie w oparciu o czujniki ABS, jest to system pośredni. Można założyć, że koło z ogumieniem o niskim ciśnieniu będzie obracać się szybciej, ponieważ lekko zmniejszy swoją średnicę.

System aktywny działa bezpośrednio bo po prostu odczytuje ciśnienie powietrza we wszystkich kołach.

Do tego, czujniki TPMS jak wiemy znajdują się w kołach i nawet jeśli fabrycznie ustalono by i przypisano im konkretne położenie to przecież koła zamieniamy, rotujemy żeby wyrównywać zużycie bieżnika. Stąd właśnie ECU nie wie, który z czujników to odpowiednio LP, PP, LT i PT.

Możemy oznaczyć sobie koła letnie i zimowe i oznaczyć które koło będzie którym konkretnym czujnikiem. A metodą jest upuszczanie kolejno ciśnienia.

_________________
M6 2.5L AT Machine Gray '18
O1 VRS 1.8T MT Corrida Red '03


Ostatnio edytowano Pn, 27 lis 2023, 16:55 przez Kierowca, łącznie edytowano 2 razy

 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: System TPMS
PostNapisane: Pn, 27 lis 2023, 16:38 
Nałogowiec
Offline
Od: 30.06.2017
Posty: 1527
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.0 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: MT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
W takim razie nie wiem dlaczego w starszym systemie nie podawane jest które koło ma za niskie ciśnienie...


 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: System TPMS
PostNapisane: Pn, 27 lis 2023, 17:14 
Avatar użytkownika
Nałogowiec
Offline
Od: 19.05.2018
Posty: 1031
Rok produkcji: 2018
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: małopolski
Moim zdaniem dlatego, że ma to być po prostu informacja - sprawdź ogumienie, wszystkie koła.
W systemie pośrednim usterka jest domniemana.
Lepiej nie sugerować użytkownikowi które koło jest złe, dla zachowania bezpieczeństwa niech sprawdzi wszystkie.

W systemie bezpośrednim usterka jest prawie pewna ale tu m.in. ze względu na to, że ECU nie wie który czujnik odpowiada któremu z kół, także nie mamy konkretnego wskazania.

Nawet jakby system wiedział, które to dokładnie koło, to nie zdecydowano by się na wskazanie konkretnego. Tu mógłby być błąd złego oznakowania albo właśnie użytkownik zamieniłby koła i zapomniałby o zmianie pozycji czujnika TPMS. :>

Zwróćcie też uwagę na to, że w przypadku systemu pośredniego, czyli tego opartego o odczyt prędkości kół, w przypadku, gdy mielibyśmy ciśnienie lekko obniżone na kole jednej osi, mocniej np. na kole drugiej, próba wskazywania, którymi kołami się zainteresować mogłaby wprowadzić chaos, bo problem mógłby dotyczyć dwóch kół.

Moim zdaniem system pośredni to system działający w przybliżeniu, mocno niedoskonały. Jest za to tańszy.

System bezpośredni jest drogi, dokładny w przypadku gdy odczytujemy konkretne dane przy użyciu interfejsu diagnostycznego.
Tu zakładając koła letnie znowu będę musiał dokonać identyfikacji czujników, ponieważ nie znam ich pozycji. Na razie dokonałem tego tylko na zimówkach.

_________________
M6 2.5L AT Machine Gray '18
O1 VRS 1.8T MT Corrida Red '03


Ostatnio edytowano Pn, 27 lis 2023, 17:30 przez Kierowca, łącznie edytowano 2 razy

 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: System TPMS
PostNapisane: Pn, 27 lis 2023, 17:29 
Avatar użytkownika
Nałogowiec
Offline
Od: 12.06.2017
Posty: 1200
Rok produkcji: 2017
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
27 listopada 2023, o 16:38 Luke napisał(a):
W takim razie nie wiem dlaczego w starszym systemie nie podawane jest które koło ma za niskie ciśnienie...


A po co. To oznacza najczęściej jedno, że nie monitorowano ciśnienia przez dwa, trzy miesiące. I tak trzeba podpiąć pompkę, ustawić żądane ciśnienie i sprawdzić (napompować) wszystkie koła. Zapalenie lampki ty tylko sygnał przypominający, że nadszedł najwyższy czas na sprawdzenie ciśnienia w ogumieniu.
Jeśli już jakiś większy sens bym w tym temacie widział, to ostrzeżenie przed szybkim spadkiem ciśnienia. Przydatne zwłaszcza na autostradzie przy większych prędkościach. Wówczas bym widział np. na prawym wyświetlaczu zarys kształtu Mazdy i migające najpierw na pomarańczowo koło, po jakimś czasie na czerwono, co oznaczałoby stan zagrożenia i możliwość niekontrolowanego skrętu samochodu, a także informację, że zapłon w samochodzie zostanie wyłączony za określoną liczbę kilometrów (zależną od tempa spadku ciśnienia).

_________________
Obrazek


 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: System TPMS
PostNapisane: Pn, 27 lis 2023, 17:38 
Avatar użytkownika
Nałogowiec
Offline
Od: 19.05.2018
Posty: 1031
Rok produkcji: 2018
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: małopolski
Dokładnie, generalną zasadą było i jest, że jeśli coś grzebiemy przy kołach to powinniśmy na końcu sprawdzić ciśnienie we wszystkich.
Powinniśmy także robić to okresowo nawet jeśli nie pojawiają się żadne usterki. Ludzie zapominają o tych sprawach.

Wydawać by się mogło, że lekko obniżone ciśnienie w jednym z kół nie zrobi dużej różnicy, jednak prowadzenie mocno pogarsza się.

_________________
M6 2.5L AT Machine Gray '18
O1 VRS 1.8T MT Corrida Red '03


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: System TPMS
PostNapisane: Pn, 27 lis 2023, 19:37 
Nałogowiec
Offline
Od: 30.06.2017
Posty: 1527
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.0 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: MT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
27 listopada 2023, o 17:29 dropt07 napisał(a):
To oznacza najczęściej jedno, że nie monitorowano ciśnienia przez dwa, trzy miesiące. I tak trzeba podpiąć pompkę, ustawić żądane ciśnienie i sprawdzić (napompować) wszystkie koła. Zapalenie lampki ty tylko sygnał przypominający, że nadszedł najwyższy czas na sprawdzenie ciśnienia w ogumieniu.

Nie do końca się z tym zgadzam. Ja nie monitoruję ciśnienia w oponach a i tak mam zawsze dobre (jak już sprawdzę po pół roku jak sobie przypomnę - nic nie schodzi). System natomiast zadziałał mi raz - i to zadziałał bardzo dobrze. Otóż złapałem wkręt, który przebił oponę. System pokazał spadek ciśnienia (dane z ABS) i następnego dnia rano zobaczyłem flaka :)


 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: System TPMS
PostNapisane: Wt, 28 lis 2023, 00:52 
Avatar użytkownika
Nałogowiec
Offline
Od: 12.06.2017
Posty: 1200
Rok produkcji: 2017
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
Nie musisz się zgadzać. Ale przynajmniej nie pisz głupot i wysil się na bardziej wyszukane uzasadnienie swojego stanowiska.
Pompuję koła przy każdym myciu i na każdym kole jest różnica w stosunku do tego co wcześniej napompowałem. Pompuję zawsze tą samą pompką elektryczną (programowalną) z dokładnością do 0,05 bara. Co prawda tych różnic nie wyłapie żaden czujnik, ale już 0,5 bara (to istotna różnica) już tak. My - kierowcy na pewno spadku ciśnienie o pół bar nie odczujemy w codziennej miejskiej eksploatacji.
Na potwierdzenie osobistych obserwacji przytoczę jedno stanowisko pewnego branżowego pisma, które znajduję i w innych:
„Ciśnienie powietrza w kole zmniejsza się naturalnie w tempie 0,05-0,2 bara miesięcznie w zależności od jakości opony i zaworka oraz szczelności styku felga-opona. Tak, tak – powietrze przenika przez pory gumy i jest to zjawisko całkowicie normalne! Dlatego tak ważne jest sprawdzanie ciśnienia w kołach przynajmniej raz na miesiąc lub przy każdym tankowaniu.”
„ Niewielkiego niedoboru ciśnienia niemal nie sposób odczuć i odchyłka od normy rzędu 0,2 bara może być uznana za nieistotną. Jednak stopniowo, wraz ze spadkiem ciśnienia w oponie rośnie opór toczenia, a więc i zużycie paliwa. Przy niewielkim deficycie powietrza różnice są na tyle małe, że można ich nie zauważyć. Wzrost oporów toczenia oznacza, że rośnie także temperatura kół – tak właśnie kanalizuje się utracona energia. Jednocześnie wraz ze spadkiem ciśnienia w kole rośnie ryzyko przebicia opony. I to znacznie! Dotyczy to zarówno czoła bieżnika, w który łatwiej wbić np. gwóźdź, gdy opona jest niedopompowana, jak i boku opony, który łatwiej rozerwać na krawężniku czy dziurze w nawierzchni, gdy mamy „flaka”.”

_________________
Obrazek


 Zobacz profil  
Cytuj  

moderator
 Tytuł: Re: System TPMS
PostNapisane: Wt, 28 lis 2023, 09:15 
Avatar użytkownika
Bywalec
Offline
Od: 20.01.2013
Posty: 389
Rok produkcji: 2013
Generacja: III
Silnik: 2.2 SKYACTIV-D (ON)
Skrzynia: MT
Wersja: SkyPassion
Region: opolski
drop07
Nie musisz od razu komentować chamsko kolegi, jest to jego zdanie.
I nie zgodzę się z tobą że jak masz mniej powietrza to łatwiej przebijesz oponę na dziurze wręcz odwrotnie. Mówimy o niewielkiej ilości powietrza w oponie. A nie flak że jedziesz na feldze już. Strzeli opona szybciej jak masz więcej powietrza i wjedziesz w krawężnik.
I co ty tu piszesz -jednoczenie wraz ze spadkiem ciśnienia rośnie ryzyko przebicia co? ryzyko zawsze jest takie samo.
A to że zawsze sprawdzasz ciśnienie w oponach przy tankowaniu lub myciu to twoje zboczenie jest chyba, że tankujesz raz na dwa miesiące. Jak ja tankuje 3x w miesiącu i bym miał sprawdzać za każdym razem ciśnienie w kołach to bym do głowy dostał.
A po kolejne zmieniam koła na zimę i lato więc w tedy sprawdzam i różnic w ciśnieniu nie mam, zawsze pompuje tym samym kompresorem :). Może masz wentylki uszkodzone?


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: System TPMS
PostNapisane: Wt, 28 lis 2023, 09:28 
Nałogowiec
Offline
Od: 30.06.2017
Posty: 1527
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.0 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: MT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
28 listopada 2023, o 00:52 dropt07 napisał(a):
Pompuję koła przy każdym myciu i na każdym kole jest różnica w stosunku do tego co wcześniej napompowałem.

No sprawdź wentyle, bo coś masz nie tak. Mi ciśnienie nie spada przez 6 miesięcy. Więc nie pisz głupot.


 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: System TPMS
PostNapisane: Wt, 28 lis 2023, 10:36 
Avatar użytkownika
Prawie fanatyk
Offline
Od: 22.09.2014
Posty: 2107
Rok produkcji: 2015
Generacja: III
Silnik: 2.0 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyMotion
Region: podkarpacki
To jedno drugiego może nie wykluczać - 6 mcy i co mycie - można to zgrać, myjąc co 6mcy, ja się w sumie zbliżam do tej częstości myć aut , w sumie częściej sprawdzam ciśnienie niż myję ;) bo zmieniam jak przyczepę podpinam czy ładuję ponad dach na wyjazdy , potem znów na pusto itp.
A poważnie, choć powyżej to poważnie w zasadzie, to faktycznie jak spada istotnie powiedzmy te pól bara w miesiąc czy dwa, trzy to warto sprawdzić koło, bo całkiem normalne to nie jest we współczesnych autach , niepokrzywionej feldze , dobrym wentylu itp (tu może przyczyna - stare wentyle ? (o ile są stare, czy Ty dropt07 właśnie nie jeździłeś zima-lato na jednych oponach dłuższy czas? przy wymianach zmienia się przeważnie wentyle, długo trzymając jedne może i nimi ucieka ). Inna ale to chyba wykuczona (bo każdy kierowca wie o tym raczej ) przyczyna takich wahań - zimna i nagrzana opona to inne ciśnienie i to grubo .

Z tym "co tankowanie" to jednak gruba przesada, oleju przecież też nikt nie sprawdza co tankowanie choć rzekomo powinno się. Ale takimi autami specjalnej troski nie byłoby kiedy jeździć, tylko sprawdzać i wymieniać co nie trzeba w nich. A są raczej do jeżdżenia właśnie, a nie latania wkoło nich z obrzędami.


 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: System TPMS
PostNapisane: Wt, 28 lis 2023, 11:31 
Avatar użytkownika
Nałogowiec
Offline
Od: 12.06.2017
Posty: 1200
Rok produkcji: 2017
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
28 listopada 2023, o 09:28 Luke napisał(a):
28 listopada 2023, o 00:52 dropt07 napisał(a):
Pompuję koła przy każdym myciu i na każdym kole jest różnica w stosunku do tego co wcześniej napompowałem.

No sprawdź wentyle, bo coś masz nie tak. Mi ciśnienie nie spada przez 6 miesięcy. Więc nie pisz głupot.

Właśnie przed rokiem zmieniłem opony i zostały założone nowe wentyle. Różnice są niewielkie w granicach 0,05 - 0,1 bara. I to przy dokładności manometru 0,05. (Jak napompuję 2.41, a za m-c będzie 2.39 to manometr wskaże różnicę 0,5 bara). To jest normalne. Tylko nie zwraca się na to uwagi. Bez dopompowywania za pół roku miałbym ciśnienie poniżej 2 barów. Każdy kto w miarę systematycznie jeździ na rowerze zauważył, że wystarczy odstawić rower na tydzień, dwa a ciśnienie spada w sposób naturalny do 0,5 bara (jak w baloniku). Tam gumy są dużo cieńsze. Nie powiem, widuję czasami kierowców jeżdżących z niedopompowanymi kołami i im to najwyraźniej nie przeszkadza. Rozumiem, że próbujesz świadomie lub nie, zaklinać rzeczywistość, no ale trudno, skoro widzimy to na „górze” codziennie w TV…. . Cóż takie czasy.

Basyl, Andrzejsr.
Ja przedstawiłem cytaty z jednego z branżowych pism. To nie są moje słowa. Możecie z nimi sobie dyskutować. Niemniej to na co basyl zwracasz uwagę odnośnie zwiększonego ryzyka przebicia niedopompowanego koła, wynika z innego ułożenia czoła bieżnika. Znajdziesz pełno wykresów i rysunków na ten temat. Po prostu trzeba się tym nieco zainteresować i przemyśleć dlaczego tak jest i dlaczego tak piszą w tym czy innym piśmie dla kierowców. To jest abecadło tego tematu, więc napisałem o „niepisaniu głupot”, zaś daleki byłem aby kogoś tym epitetem obrazić. Każdy może pozostać przy swoim zdaniu.

_________________
Obrazek


 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: System TPMS
PostNapisane: Wt, 28 lis 2023, 13:24 
Nałogowiec
Offline
Od: 30.06.2017
Posty: 1527
Rok produkcji: 2016
Generacja: III
Silnik: 2.0 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: MT
Wersja: SkyPassion
Region: mazowiecki
To może jeszcze raz, bo chyba nie doczytałeś. U mnie ciśnienie nie spada przez pół roku, od wymiany do wymiany. Sprawdzone, bez zaklinania. :)
PS. W rowerze mi spada.


 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: System TPMS
PostNapisane: Wt, 28 lis 2023, 16:57 
Avatar użytkownika
Nałogowiec
Offline
Od: 19.05.2018
Posty: 1031
Rok produkcji: 2018
Generacja: III
Silnik: 2.5 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion
Region: małopolski
Ja pomiędzy wymianami kół nie uzupełniam ciśnienia. Porównam jakie będzie pod koniec sezonu zimowego. Sprawdzam ciśnienie dodatkowo przed długą trasą, np. przed wyjazdem na wakacje. To także z powodu, że na autostradę trochę je podnoszę.

Odczyt w Forscan jak pokazywałem wcześniej jest dokładny dzięki czujników więc coś nam to powie. Auto jeżdżone na co dzień po klikadziesiąt kilometrów.

_________________
M6 2.5L AT Machine Gray '18
O1 VRS 1.8T MT Corrida Red '03


 Zobacz moją 6tkę Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: System TPMS
PostNapisane: Pt, 12 sty 2024, 22:23 
Avatar użytkownika
Bywalec
Offline
Od: 24.01.2021
Posty: 478
Rok produkcji: 2020
Generacja: III
Silnik: 2.0 SKYACTIV-G (Pb)
Skrzynia: MT
Wersja: SkyEnergy
Region: małopolski
Kierowca napisał(a):
A tak już serio :oops: to najlepszy sposób na sprawdzenie i potwierdzenie ciśnienia w kołach to podłączenie się interfejsem, np. Forscan Lite przy użyciu np. modułu BT Vgate iCar 2.
Dotyczy to tylko pojazdów, które posiadają możliwość dokładnego pomiaru ciśnienia powietrza w kołach poprzez czujniki TPMS.

Wchodzimy w aplikację, później we wskaźniki i włączamy podgląd pid`ów:

1) IC.WU1_P – ciśnienie powietrza w oponie x
2) IC.WU2_P – ciśnienie powietrza w oponie x
3) IC.WU3_P – ciśnienie powietrza w oponie x
4) IC.WU4_P – ciśnienie powietrza w oponie x

Z uwagi na to, że czujniki TMPS umieszczone są w kołach i łączą się bezprzewodowo z ECU początkowo nie wiemy, który pid reprezentuje dane koło. Musimy to sprawdzić upuszczając ciśnienie kolejno z każdego kół. Warto zapisać to sobie po zidentyfikowaniu kół.

Obrazek

Jak widać mamy aktualne wartości ciśnienia powietrza w oponach w kPa.

Powyższe wartości to dane odczytane po zmianie kół na zimowe i pompowaniu na stacji benzynowej automatyczną pompką.
Trzeba przyznać, że dosyć dokładna była to pompka bo w każdym z kół jest praktycznie po przeliczeniu 2,3 Bar.
Różnice ciśnienia pomiędzy kołami pomijalne, lekko odstaje u mnie koło lewe przednie (IC.WU1_P ).

Trzeba pamiętać, że różnice mogą być spowodowane nawet szybkością i sposobem w jaki rozłączamy zawór po zakończeniu pompowania.

Wielkim plusem użycia interfejsu jest możliwość bardzo dokładnego wyrównania ciśnienia w kołach, możliwość sprawdzenia ciśnienia w czasie jazdy, a także możliwość ustalenia, które koło jest niedopompowane gdy mamy komunikat o złym ciśnieniu na szafie.

Więcej o diagnostyce innych podzespołów przy użyciu Forscan Lite napiszę w wątku, który przygotowuję i zamieszczę go niebawem na forum.
Miałem trochę czasu i dogłębnie wcześniej zbadałem temat na własne potrzeby. Muszę złożyć tylko wszystko w całość.

Generalnie nawet okrojony Forscan na Android to obecnie potężne narzędzie diagnostyczne w przypadku M6 III-gen, gdzie ECU jest mocno rozbudowane.
Jest jakaś Appka na telefon, która można to zczytać?
U mnie u dwóch dni po ruszeniu dioda długo miga poczym zaczyna świecić cały czas. Wcześniej wydaje mi się że kontrolka od razu zaświecała się jak był różnica w kołach

Pompowałem, kilka razy 2.3 później 2.4 i bez zmian. Ciśnienie w kołach trzyma.


 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 344 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 8, 9, 10, 11, 12

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 22 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  



Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

skymiles v1.0.2 designed by Team -Programming forum-سيارات للبير . Upgraded to phpBB 3.0.14 by Kaczor.