Mazda 6 Forum
https://mazda6forum.pl/

Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL
https://mazda6forum.pl/viewtopic.php?f=39&t=1585
Strona 1 z 3

Autor:  szczypik [ So, 29 mar 2014, 21:41 ]
Tytuł:  Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Borykając się z coraz bardziej odczuwalnym szarpaniem podczas powolnej jazdy w korku. Postanowiłem się zająć czyszczeniem przepustnicy.

I tutaj chciałbym ZAZNACZYĆ , że nie jestem mechanikiem samochodowym. I robiłem to pierwszy raz w życiu. I gdy zauważycie, że źle opisałem (nazwałem) jakąś część, to dajcie mi znać to poprawie swój błąd :houk:

Narzędzia jakie będą nam potrzebne do tego celu.

Klucze nasadowe:
- 8mm
- 10mm
- 12mm
Klucz płaski:
- 17mm

Kombinerki.

Wkrętak z końcówką philipsa.
Szczotka druciana,
Trochę wełny stalowej (do usunięcia bardzo zapieczonego nagaru wewnątrz przepustnicy, gdy chemii braknie).
Papier kuchenny (do wycierania przepalonego i roztopionego nagaru).
I oczywiście chemia do usuwania syfu z przepustnicy. Ja miałem dwie puszki już napoczęte, tak gdzieś w połowie każdą z nich (brakło mi jej :mad: )

Obrazek

Wiec zaczynamy :)

Wkrętakiem luzujemy opaskę zaciskowa na przewodach od airboxa i powyżej przepustnicy. Zapomniałem o fotkach, ale chyba nie będziecie mieli problemów ze zlokalizowaniem tego? :wink:
I idziemy do odkręcenia 4 nakrętek kluczem nasadowym 10mm i demontażu osłony silnika. Następnie tym samym kluczem odkręcamy listwę osprzętową od świec żarowych (chyba ona jest połączona ze świecami).

Obrazek

Kluczem płaskim 17mm odkręcamy przewód doprowadzający paliwo do szyny. Po środku tego przewodu jest plastikowa obejma przykręcona nakrętką (klucz 8mm, nie zaznaczyłem kółeczka, tutaj już odkręcona). Robimy sobie miejsce na wyciągniecie przepustnicy :wink:

Obrazek

W czerwonym kółko kolejny detal do odkręcenia od przepustnicy (nasadowy 10mm). W niebieskim już odkręcony przewód paliwowy. Dwa zielone to nakrętki łączące dolot zaworu EGR z przepustnicą. Odkręcamy go zarówno z przepustnicy jak i niżej przy zaworze EGR (nasadowy 12mm).

Obrazek

Na czerwono zaznaczone nakrętki (u góry) i śruby (dół) od dolotu (nasadowy 12mm). Na niebiesko zaznaczyłem odpięta kostkę od sterowania przepustnicą i miejsce gdzie jest ona umiejscowiona od spodu przepustnicy.

Obrazek

Po demontażu dolotu spalin z zaworu EGR widzimy sadze w przedsionku przepustnicy, jest ona też osadzona w tym dolocie (bedziemy go czyscic także).

Obrazek

No i wysuwamy przepustnice z miejsca osadzenia. I ukazuje nam sie taki oto widok :?

Obrazek

Do całkowitego odłączenia jej musimy ja lekko odchylić i kombinerkami ściągnąć dwie opaski zaciskowe z króćców przepustnicy i zdjąć gumowe przewody z nich.Musimy także przekręcić ją lekko, abyśmy mieli miejsce i wkrętakiem odkręcić opaskę zaciskową od dolotu powietrza, który znajduje się od spodu.


Kilka ujęć przed czyszczeniem chemicznym.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

I po czysczeniu :)

Obrazek


Czas zabawy jaki potrzebowałem to jakieś 2h. Bo brakło mi chemii i trochę mi zeszło na doczyszczaniu ręcznym (nie polecam). Myślę, że przy dobrym zaopatrzeniu w chemie to godzina na czyszczenie wystarczy.
Proponuje wam zakupić więcej tej chemii i przy okazji zdemontować i wyczyścić zawór EGR. Chyba o wiele trudniejsze to nie będzie. Jak dobranie sie do przepustnicy?
Jeżeli moja dzisiejsza praca przyniosła efekt i wyeliminowałem szarpanie to za zawór EGR wezmę się dopiero w wakacje. A gdy nadal będzie szarpać, :mur: to może w następnym tygodniu, gdy zakupie więcej chemii :roll:

Autor:  Michał [ So, 29 mar 2014, 22:54 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

No w końcu ktoś się odważył wyczyścić przepustnicę w dieslu, dobra robota.
Nie trzeba było wymieniać żadnych uszczelek lub podkładek?
Tą listwę osprzętową tylko odkręciłeś i odsunąłeś na bok, nie odczepiałeś od niej przewodów?
Rozumiem, że oprócz dwóch nakrętek od przewodu EGR, trzeba jeszcze odkręcić cztery nakrętki od strony kolektora i przewodu ssącego?
Ostatnie zdjęcie się powtarza.

Autor:  szczypik [ So, 29 mar 2014, 23:17 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Wszędzie są podkładki aluminiowe. Wiec niema obaw, że coś się rozerwie.
Listwa osprzętowa została tylko odkręcona i przesunięta w celu lepszego dojścia do nakrętki od kolektora ssącego.
Ja wymontowałem cały kolektor 2 nakrętki i 1 śruba, a później gdy miałem wszystko na wierzchu odkręciłem 4 śruby od przepustnicy.

Autor:  basyl [ N, 30 mar 2014, 01:36 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

O widzę ze szczypik tez dzisiaj sie bawił ze swoją madzia.
No i ja się pochwale czyszczeniem przepustnicy.
Co prawda troszkę inaczej wygląda niż wasza ale chyba to przepustnica, miałem problem z zatkaniem drugiego werzyka bo jest on praktycznie niewidoczny musiałem najpierw odkręcić całą przepustnice i dopiero ukazał mi się drugi wężyk.
I mam jeszcze parę pytań.
1) Co to za płyn w tych rurkach dochodzących do przepustnicy? trochę mi go wyciekło może trzeba go jakoś uzupełnić?
OK to kilka fotek i najważniejsze Przebieg. 146015 km
Raczej nikt tego nie rozkręcał a na pewno nie ja, a kupiłem madzie jak miała 95300 km.
ObrazekObrazek
Taką podkładkę miałem .
Obrazek
Po ściągnięciu przepustnicy wcisnąłem telefon tam pod spód i cyknąłem fotkę ukazało się to
Obrazek
Obrazek
2) Drugie pytanko czy to tez można wyczyścić jakoś?.
A po wyczyszczeniu wygląda tak.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
A użyłem ten środek. I pędzelek.
Obrazek
I po skręceniu wszystkiego i rozgrzaniu madzi w końcu nawet udało mi się zrobić kalibracje wtrysków. <disco>

Autor:  rajek [ Pn, 31 mar 2014, 10:13 ]
Tytuł:  Re: Odp: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Szczypik, basyl dobra robota. Powiedzcie, jak się obroty zachowywały przy pierwszym uruchomieniu, przepustnica sama się ustawiła?

Tapnięte z GT-I9300

Autor:  zielony110 [ Pn, 31 mar 2014, 10:58 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

swietna relacja - proponuje dodac do FAQ :wink:

Autor:  glowasiek [ Pn, 31 mar 2014, 14:00 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

szczypik to kiedy zabierzesz sie za to u mnie ? :P

Fajna relacja, na pewno mi pomoze jak juz znajde sily aby sie za to zabrac :)

Autor:  szczypik [ Pn, 31 mar 2014, 14:06 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Dzięki za pochwałę chłopaki :)

rajek u mnie po starcie silnika tak jak by lekko zafalowało na obrotach. Gdzieś na ułamek sekundy i wszystko się ustabilizowało. Przepustnicy sama się skalibrowała.

glowasiek da się to ogarnąć, tak myślę. Przyjedź z rodziną w którąś sobotę lub niedzielę rozpalić grilla i sprawdzimy co u ciebie siedzi :)

Autor:  rajek [ Pn, 31 mar 2014, 17:30 ]
Tytuł:  Re: Odp: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

No to super, jak tylko pogoda będzie lepsza to też się za to zabiore. Myślę że EGR też poleci od razu :grin:

Tapnięte z GT-I9300

Autor:  szczypik [ Pn, 31 mar 2014, 18:30 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Ja nie spodziewałem się takiej ilości sadzy. I tak jak wspomniałem powyżej EGR został nie tknięty, bo brakło mi środków chemicznych. Następnym razem podejdę do sprawy z większym arsenałem.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Autor:  rajek [ Pn, 31 mar 2014, 21:10 ]
Tytuł:  Re: Odp: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Oj potrafi się tego syfu tam zebrać :-| Jak myślisz, jedna pełna pucha wystarczy na przepustnice i EGR?

Tapnięte z GT-I9300

Autor:  Millerek [ Wt, 1 kwi 2014, 08:35 ]
Tytuł:  Re: Odp: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Panowie, mam pytanko.... (może mam wyobraźnię za dużą) czy w kolektorze ssącym nie będzie tego syfu jeszcze wiecej?
Wilgotne opary sprężonego powietrza i lepkie opary z odmy którą widać w przepustnicy, dodając suche spaliny z EGRu.... wszystko ląduje w kol.ssacym by dotrzeć do cylindrów..... można przypuszczać ze tam jest dopiero ciekawie, zawężony prześwit otworów wlotowych w głowicy.... można tak przypuszczać?

Autor:  szczypik [ Wt, 1 kwi 2014, 08:49 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Na pewno jest też tam ten syf także, ale brakuje mi odwagi, aby to rozkręcić i wyczyścić samemu ;)
Przedsionek kolektora wyczyścićłem papierem kuchennym na tyle ile byłem w stanie palce wcisnąć. Była tam osadzona czarna smołowata maź. Więc na pewno jest jej tam w środku o wiele więcej.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Autor:  Millerek [ Wt, 1 kwi 2014, 09:00 ]
Tytuł:  Re: Odp: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Kiedyś podpatrzylem w manualu, by wyjąć kol.ssący trzeba się pozbyc paru elementów, przewodów szyny i pompy CR oraz spuścić płyn chłodniczy.
Samo zdemontowanie przewodów i szyny CR nie jest jakoś wielce trudne ale schowana śruba kol.ssącego za pompą CR wymagająca chyba demontaż samej pompy CR to juz zabawa robi się karkolomna nawet jeśli istnieje patent na sposób wyjęcia pompy bez demontażu rozrządu....

Autor:  daromrozo [ N, 11 maja 2014, 10:58 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

pozwoliłem sobie wrzucić parę fotek z mojej roboty :D
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Autor:  kupis99 [ So, 17 maja 2014, 09:47 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Wnioskuję po zdjęciach powytżej, że kolego wyczyścił przepływomierz oraz EGR, tak ?

Autor:  szczypik [ So, 17 maja 2014, 10:02 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Dobra robota Daro :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Autor:  kupis99 [ So, 17 maja 2014, 10:20 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

ciekawe jak zachowanie auta po tej operacji ? Czy coś się zmieniło, czy jest to odczuwalne dla kierowcy ? Szkoda że kolega Daro nie napisał nic więcej.

Autor:  daromrozo [ So, 17 maja 2014, 16:39 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

tak to przepustnica i zawór egr :D
Tak naprawę nie ma powalającej różnicy ale jeśli nawet moja żonka powiedziała że Madzia jest jakaś "żywsza" to wydaje mi się że warto poświęcić troszkę czasu np w sobotę tak jak ja to zrobiłem :P dosłownie 3 godzinki z pomocą postów z fotorelacją od was koledzy:) bo tak to może nie odważyłbym się za to zabrać i tzn że nie jestem żadnym mechanikiem ani nie posiadam jakiś profesjonalnych narzędzi tak że każdy może spróbować.
jak widać na zdjęciach jest różnica hehe :)
zapomniałem zrobić fotkę przepustnicy przed czyszczeniem ale możecie sobie wyobrazić... :)

Autor:  kupis99 [ So, 17 maja 2014, 17:22 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Super Daro za info, w takim razie tez sie zabieram za czyszczenie. Tylko chemię muszę nabyć :)

Ps.
Daro, czy duży był problem z wyciagnieciem EGR jak kik wyciagnoles przepustnicy ?


Wysłane z mojego iPhone przez Tapatalk

Autor:  Millerek [ So, 17 maja 2014, 18:30 ]
Tytuł:  Re: Odp: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Nie zapomnijcie wykonać kalibracji wtryskiwaczy po czyszczeniu

Autor:  kupis99 [ So, 17 maja 2014, 18:31 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Metoda na kibelek wystarczy ?


Wysłane z mojego iPhone przez Tapatalk

Autor:  rajek [ So, 17 maja 2014, 21:43 ]
Tytuł:  Re: Odp: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Kupis99 :lol: :wink:
Kibelek wystarczy :razz:

Tapnięte z GT-I9300

Autor:  Millerek [ So, 17 maja 2014, 22:12 ]
Tytuł:  Re: Odp: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Dobre hehe... tak, kibelek wystarczy hehe uśmiałem się....

Autor:  daromrozo [ N, 18 maja 2014, 09:17 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

żadnego problemu nie było tylko mało troszkę miejsca gdy chcesz odkręcić dolne śruby Egr-a nic nie było zapieczone bez obaw... :)
a pytanie mam jeszcze do Millerka czy trzeba kalibrować wtryskiwacze ?? jak to zrobić i dlaczego się to robi ??

Autor:  dzikns205 [ Wt, 17 cze 2014, 12:44 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Panowie niech ktoś podpowie co autor miał na myśli.... autor tej podkładki na zdjęciu. Jak widać jedna jest samoróbką i ma mniejszy przelot-od strony przepustnicy. Czy chodziło o zmniejszenie mocy, czy może coś siadało i założyli mniejszą. Silnik 2.0 D 140HP. Co najlepsze auto było serwisowane w DE i zakupione dwa tyg. po ostatnim przeglądzie. Zdziwienie mnie dopadło niesamowite jak to ujrzałem ;) podpowiedzcie coś .... pozdro



Obrazek

Autor:  rajek [ N, 24 sie 2014, 16:27 ]
Tytuł:  Re: Odp: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Dzisiaj w końcu miałem trochę czasu i zabrałem się za przepustnice i przy okazji EGR. Trochę tego syfu było. Przebieg 106 tys.
Obrazek
EGR jeszcze bardziej zawalony, niestety nie udało mi się go rozebrać :x
Obrazek
Ogólnie prosty zabieg i polecam każdemu, jest mała różnica między 2.0 a 2.2 ale to żaden problem ;-)

Tapnięte z GT-I9300

Autor:  KOVAL [ N, 24 sie 2014, 20:19 ]
Tytuł:  Re: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Rajek a zaślepiałeś egr?

Autor:  rajek [ N, 24 sie 2014, 20:48 ]
Tytuł:  Re: Odp: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Tylko wyczyściłem, problemów nie stwarza więc zostawiłem jak jest.
Bardziej mnie zastanawia jak wygląda kolektor ssący, bo też pewnie jest nieźle zawalony, ale na niego już się nie porwę :P

Tapnięte z GT-I9300

Autor:  Millerek [ N, 24 sie 2014, 21:35 ]
Tytuł:  Re: Odp: Demontaż i czyszczenie przepustnicy - DIESEL

Twoja przepustnica to faktycznie jest zafajdana ;)

Strona 1 z 3 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/